Zorgen over stroom voor Nijkerkse bedrijven

NIJKERK – Bedrijven in de gemeente Nijkerk worden in hun groeiplannen vooralsnog niet geremd door capaciteitsproblemen op het energienet. Het is nog steeds mogelijk voor ondernemers om een nieuwe grootzakelijke aansluiting aan te vragen of een bestaande aansluiting te verzwaren.

Dat blijkt uit de meeste recente overzichten over de capaciteit van het energienetwerk in de provincie Gelderland van Liander. Ondernemers moeten wel geduld hebben: de gemiddelde levertijd bedraagt volgens de netbeheerder momenteel 1,5 jaar. Het Gelderse energienet piept en kraakt op diverse plekken. Wind- en zonneparken produceren steeds meer groene stroom die het elektriciteitsnet op gaat. Daarnaast vragen onder meer de groeiende industrie, agrarische sector, elektrisch vervoer en duurzame woonwijken steeds meer elektriciteit.

Uitbreiding
Liander werkt daarom hard aan de uitbreiding van het energienet. De komende drie jaar investeert de netbeheerder een kleine 800 miljoen euro in het bouwen van nieuwe elektriciteitsverdeelstations en transformatorhuisjes en het aanleggen van nieuwe elektriciteitskabels. Tekort aan materiaal en technisch personeel vormen daarbij een uitdaging. Hierdoor moeten zakelijke klanten op verschillende plekken in de provincie al wachten op grootverbruikaansluitingen. Dit zijn aansluitingen van meer dan 3×80 ampère. Ook is het niet overal mogelijk om direct stroom terug te leveren, wanneer er zonnepanelen op het dak geplaatst worden.

Politieke aandacht
Hoewel acute stroomproblemen in Nijkerk dus nog niet aan de orde zijn, maakt de lokale politiek zich er wel zorgen over. Dit voorjaar gaf de gemeenteraad de regio FoodValley de opdracht mee om netcongestie aandacht te geven bij het nieuwe Regionaal Programma Werklocaties, waarin afspraken worden gemaakt over de uitgifte van bedrijventerreinen en de kwaliteitseisen waaraan werklocaties moeten voldoen De regiogemeenten gaven daarop aan dat ze samen met partners en netbeheerders aan de slag met het thema netcongestie en mogelijkheden tot het opslaan van energie. Belangrijk onderdeel daarbij is het prioriteren van de energie-infrastructuur, ofwel het verdelen van de schaarse middelen.

Geplaatst op: 06-07-2022