Wereldspeler wil Nijkerk omarmen

Ze maken deel uit van het Duitse miljardenbedrijf Daimler, dat wereldwijd zo’n 300.000 werknemers heeft. Toch is Daimler Buses | EvoBus een vrij onopvallende speler in het Nijkerkse. Daar komt wat de ‘nieuwe’ directeur Joost van der Bijl betreft snel verandering in. “Eigenlijk zou elke Nijkerker moeten weten welke mooie dingen hier gemaakt worden. En wijzelf staan te popelen om ook écht iets toe te voegen aan de Nijkerkse samenleving.”

Opvallende uitspraken voor een CEO die gepokt en gemazeld is in de wereld van kpi’s, harde omzetcijfers en spreadsheets met bedrijfsresultaten. Hij legt uit: ”Als ik terugkijk op mijn carrière wil ik niet herinnerd worden als iemand die heel veel bussen verkocht heeft. Wel als een persoon die met zijn bedrijf stappen heeft gezet op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Waar die drive vandaan komt? Dat heeft alles te maken met hoe je persoonlijk in de wedstrijd zit. Ik heb een zus die van de ene op de andere dag werd stilgezet vanwege een hersenvliesontsteking. Daarna is het leven nooit meer hetzelfde. Voor haar niet, maar ook niet voor mij. Dan besef je des te meer hoe onbelangrijk euro’s eigenlijk zijn.’’

Duits, dus ook wat terughoudend
Daimler Buses | EvoBus zit al 25 jaar lang in Nijkerk, maar opereerde tot dusver altijd wat onder de radar. “Ik denk dat het met onze roots te maken heeft”, lacht Van der Bijl. ”Bij een Duits bedrijf past gründlichkeit én terughoudendheid. Keerzijde daarvan is dat maar weinig mensen hier in Nijkerk ons kennen. Terwijl er hier prachtige dingen gebeuren. Elk jaar rijden er circa driehonderd bussen en touringcars ons terrein af, die volledig zijn afgestemd op de behoefte van de gebruiker. Circa 200 bussen voor OV-bedrijven en zo’n honderd voor touringcarbedrijven.”

De merken die Daimler Buses verkoopt zijn Mercedes-Benz en Setra. De laatste staat bekend als de limousine onder de touringcars. Setra is een samenvoeging van Selbst Tragend, dat verwijst naar het chassis dat rondom zo gebouwd is dat je er bij wijze van spreken een koprol mee kunt maken. Oftewel het summum van veiligheid én comfort. Van der Bijl: “De allerdikste die er is. Dat merk je ook als we er weer  één mogen afleveren, helemaal strak in de lak en voorzien van het logo en de naam van de klant. Daar wordt doorgaans echt een momentje van gemaakt. Uitgezwaaid door de mannen van de werkplaats die er hun ziel en zaligheid in hebben gelegd. Wij als directie staan dan het verkeer te regelen bij de poort.”

Een touringcar is emotie
“Recent had een klant meerdere bussen besteld”, gaat hij verder. “Kwamen ze hier met het hele chauffeurskorps naartoe om die bussen uitgeleverd te krijgen. Onderweg hadden ze een pubquiz georganiseerd. Degene die won mocht met een nieuwe bus terug naar huis rijden. Dat zegt wel iets  hè… Een touringcar is emotie. Veel meer nog dan een truck voor goederentransport. We leveren met grote regelmaat spelersbussen af en het komt regelmatig voor dat de trainer persoonlijk de vorderingen komt checken. Dat zijn bussen met achterin complete massagetafels, kookeilanden en keukens. Kosten nog moeiten worden gespaard om het reizen comfortabel, aangenaam en veilig te maken. Ons topmodel met alles erop en eraan (inclusief panoramadak) loopt zo richting de 3,5 ton. Kan je nagaan hoe leuk het is voor een monteur om daaraan mee te werken. Natuurlijk hebben we hier ook de gewone kleine beurt en moeten er ook filters vervangen worden. Maar ga maar eens uitzoeken waar dat ene gekke geluidje vandaan komt als je een Setra bus voor je hebt staan die voor elke zitplaats individuele klimaatbeheersing heeft. Daar komen skills bij kijken die jij en ik niet in huis hebben. BV Nederland heeft (met name in het verleden) veel te laatdunkend gedaan over de zogenaamde lageropgeleiden. Ik kan je zeggen dat daar helemaal niks laags aan is. Techniek is zeker in deze branche van het hoogste niveau.’’

“En dan hebben we het nog niet over de aankleding gehad. Van belettering en vloerbedekking tot raambekleding en hoofdsteuntjes. Waarbij het logo van de klant strak op de straat wordt geprojecteerd op het moment dat de passagier instapt. En wat dacht je van alle veiligheidsfeatures die er op zo’n bus zitten. Veiligheid voor de passagiers, maar zeker ook voor de medeweggebruiker. Onze systemen zijn zeer doordacht en geavanceerd. Dat is nog iets wat deze branche zo interessant maakt.”

Hamilton
De wereld van de touringcars heeft één belangrijk nadeel en dat is de relatieve onbekendheid die het ‘geniet’. “Als je als 16-jarige een technische opleiding kiest, heb je meestal geen weet van het bestaan van een Mercedes of Setra touringcar. De Porsche en de Lamborghini kent elke schooljongen. De Mercedes is dan nog enigszins bekend van de Formule 1. Tegelijkertijd denk je ook weer niet aan Hamilton als je een stadsbus ziet rijden met een Mercedeslogo. Daarom zouden we extra ons best moeten doen om te laten zien wie we zijn. En dat willen we ook.”

Daarom willen ze het ook wel van de daken schreeuwen bij Daimler Buses. “Onze deuren staan open. Wil je een snuffelstage? Van harte welkom. Een rondleiding met de hele klas? Kom maar door. Moeten wij op school komen voor een uitleg over de dode hoek? Bel ons en we staan op de stoep, want we doen niks liever. Wat is er leuker om jonge mensen te laten zien waar we mee bezig zijn. Een bedrijf als het onze zou elke week bij wijze van spreken een open sollicitatie moeten ontvangen. Ik vind het vreselijk jammer dat dat niet gebeurt. Je kunt hier de meest afwisselende baan krijgen die je je maar wensen kan.’’

Nijkerks bedrijf
Daimler Buses | EvoBus bestaat 25 jaar. Het mag duidelijk zijn wat de ambities zijn voor de toekomst. Van der Bijl: “Ik ben hier nu twee jaar. En dat waren vooral twee jaar waarin ik bezig was om corona-branden te blussen en problemen op te lossen. Het toerisme lag op z’n gat en mensen mochten zo min mogelijk met het OV. Logisch dat hier het hele parkeerterrein volstond met nieuwe bussen die niet uitgeleverd konden worden. Gelukkig hebben we met onze relaties oplossingen kunnen bedenken waardoor de pijn gelijk verdeeld werd en loyaliteit voor de toekomst gewaarborgd werd. Maar nu gaan we verder. En willen we er echt werk van maken dat Daimler Buses (hoe landelijk georiënteerd we ook zijn) een echt Nijkerks bedrijf wordt.’’

Hoe hij dat gaat aanpakken? ‘Ik heb al eens  een gesprekje gehad met de Nijkerkse wethouders. Er lopen hier 75 topmensen rond die we graag een keer een dag ter beschikking stellen aan een Nijkerks project. Moet er een speeltuin opgeknapt worden? Is er werk aan de winkel in een verzorgingshuis? Is er een zorgboerderij waar werk moet gebeuren? We staan te popelen. Ons bedrijf gaat niet om euro’s en kpi’s. We zijn mensen die graag iets willen betekenen voor de samenleving. Wereldwijd heeft Daimler een ‘Day of Caring’. Nou, daar willen we hier lokaal graag vorm aan geven. Wij hebben er zin in.’’

Duurzaamheid
Deze ambitie past ook bij het streven om duurzaamheid naar het hoogste niveau te tillen. Zonnepanelen, gescheiden afvalinzameling… zelfs de koffiedrab wordt apart afgevoerd. “Dat sluit naadloos aan bij wat we in Nederland voor ogen hebben met ons busvervoer. Wat elektrificatie betreft lopen we mijlenver voor op de Europese markt. In 2030 mag er geen nieuwe OV-bus meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. In Nederland is die grens op 2025 gesteld. Dus daar zijn we al bijna. Wat dat betreft lopen al onze plannen met Daimler Buses mooi gelijk op: blijven bouwen aan een warm “familiebedrijf” waar de mooiste dingen worden gemaakt. Maar onszelf ook ontwikkelen tot een bedrijf waar de Nijkerkers makkelijk naar binnen lopen. Op wat voor manier dan ook. Dat is waar we voor willen gaan.”

www.evobus.nl

Geplaatst op: 30-06-2022

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.