Files rond Hoevelaken blijven hoofdpijndossier

HOEVELAKEN – Werknemers en leveranciers van Nijkerkse bedrijven stonden vorig jaar weer volop vast op de snelweg. De A1 tussen Hoevelaken en Barneveld scoorde in 2021 een podiumnotering in de filetop-50.

Dat blijkt uit een rapportage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De filezwaarte kwam hier uit op 96.111 kilometerminuten per jaar. Dat getal komt tot stand door de gemiddelde filelengte op een traject te vermenigvuldigen met de duur van de file. Het weggedeelte in de andere richting is goed voor een 14e plek in de fileranglijst, terwijl het traject tussen Amersfoort-Vathorst en Nijkerk de 45e plek inneemt.  De aanpak van knooppunt Hoevelaken en de omliggende snelwegen staat al jaren hoog op de wensenlijst van het regionale bedrijfsleven. Wanneer de schop in de grond gaat, is nog onbekend. Voor een concrete planning is het wachten op een oplossing voor de stikstofproblematiek, meldt Rijkswaterstaat. Extra bottleneck is daarbij het tekort aan stikstofdeskundigen bij de overheid. Minister Mark Harbers gaf onlangs wel aan dat knooppunt Hoevelaken behoort tot de projecten die voorrang krijgen bij de inzet van de schaarse deskundigen.

Geplaatst op: 06-07-2022