Service mag wat kosten…

Een oud gezegde luidt: men moet geen toren bouwen zonder eerst de kosten te berekenen. Niets is zo frustrerend als achteraf blijkt dat de spelregels veranderd zijn en er toch meer kosten bijkomen. Dit laatste geldt ook voor de servicekosten die huurders moeten betalen.

Wat zijn servicekosten eigenlijk en wat komt erbij kijken?
Dat zijn kosten die je moet betalen aan de verhuurder. Denk aan schoonmaak- en reparatiekosten of kosten van nutsvoorzieningen. Is daar dan ook btw over verschuldigd? Dat was tot voor kort verschillend. Wanneer er sprake was van zakelijk onroerend goed, dan werden de servicekosten door de Belastingdienst gezien als afzonderlijke prestaties waarover btw in rekening werd gebracht. Echter, de servicekosten die betaald werden door de huurders van woningen waren vrijgesteld van btw, omdat deze in de verhuur werden opgenomen. Wel zo handig, maar vreemd dat dit anders werd behandeld ten opzichte van zakelijk onroerend goed.

Daarom heeft de staatssecretaris nu vastgesteld dat servicekosten altijd afzonderlijke prestaties zijn, wat ook geldt voor woningen. De huurder beslist zelf wie de dienst verricht en/of in welke mate hij de goederen en diensten afneemt. In dat laatste geval betekent dit dat de verhuurder van woningen de btw op de nota moet vermelden. De verhuurder is dan btw-plichtig en moet zichzelf melden bij de Belastingdienst. Vaak zijn verhuurders van woningen niet btw-plichtig omdat de verhuur is vrijgesteld. Daardoor zorgt deze wijziging voor meer administratieve rompslomp.

Wanneer gaat dit beleid in?
Deze regeling is per 1 januari 2024 ingegaan. ‘Maar we zitten nu al in april. Heb ik, als verhuurder nu een probleem omdat ik nog geen actie heb ondernomen (en is je column dan niet een beetje te laat)?’ Nee, gelukkig niet. Tot 31 december 2024 wordt het oude stelsel nog gehanteerd, maar daarna niet meer. Dat betekent dat in 2025 de service, die u verleent aan uw verhuurders, eventueel meer gaat kosten.

André Moree | Senior Belastingadviseur

E amoree@schuiteman.com