Sparta krijgt een droom van een Business Home

Nog een klein jaartje en dan wordt bij Sparta Nijkerk het lint doorgeknipt van een Business Home waarvan er op amateurniveau voetballend Nederland geen tweede te vinden is. Dat heeft alles te maken met een heel leger ondernemers dat deze club op handen draagt. Maar het was ook nooit gebeurd als die ene Sparta-gek er niet was geweest die zich er al twintig(!) jaar lang kwaad op maakt. Wie weet valt de opening van dit nieuwe honk samen met zijn afscheid, want ook Nico Fiegen heeft niet het eeuwige club-leven.

Tekst: Hiemstra Media
Voetbal en business zijn al lange tijd nauw met elkaar verbonden. Wie een hoger niveau opzoekt, komt voor kosten te staan die normaal gesproken lastig op te hoesten zijn voor een club. Sponsoring is dan ook onmisbaar. In de tijd dat Nico Fiegen zich met voetbal ging bemoeien was dat allemaal nog lang niet optimaal geregeld. “Natuurlijk deed iedereen zijn best, maar toen ik Sparta leerde kennen werden sponsoren op zaterdagmiddag opgevangen in een apart hoekje van de bestuurskamer. Dat kon prima, want het waren er nog niet zo heel veel. Sponsoren die zich uit een soort beleefdheid in de sponsorruimte lieten zien, terwijl ze eigenlijk liever gewoon bij hun vrienden op de barkruk in de kantine zaten.”Nico Fiegen rolde in 2005 het Sparta-clubleven in nadat hij tien jaar lang voorzitter was geweest van de korfbalclub aan de overkant van de straat. Kort nadat zijn zoon Jorrit ging voetballen, kroop het bloed waar het niet gaan kon en behoorde hij bij Sparta al snel tot de vaste bezoekers. “Blijkbaar zit het een beetje in de genen, want op de een of andere manier werd ik al snel gevraagd om in het bestuur te komen. En dan gelijk ook als voorzitter van de club, dus van de voetbalvereniging. Dat was op 1 november 2005 en duurde slechts drie maanden, want (ik hoop nog steeds dat dit niet alleen aan mij lag) er gebeurde ineens van alles waardoor iedereen met elkaar overhoop lag. Het is allemaal goed gekomen, maar het heeft wel tot gevolg dat ik met die drie maanden voorzitterschap wel de ‘kortst zittende voorzitter sinds de Tweede Wereldoorlog wordt genoemd’. Haha.”

Fiegen bleef echter fan van Sparta. “Als ondernemer en commercieel denkende clubliefhebber ging mijn voorzitterschap van de club eigenlijk naadloos over in een voorzitterschap van de Businessclub. Zo kwam alles op zijn pootjes terecht. Zonder in details te treden ben ik er met een enorme knal in terecht gekomen maar hoop ooit iets geruislozer te vertrekken. Niet dat dat nu al meteen aan de orde is, maar het wordt wel een keer tijd dat het stokje wordt overgenomen, vind ik zelf.”Toen Fiegen in 2004 zijn Businessclub-avontuur begon, ging hij meteen aan het puzzelen om te kijken hoe hij de business-activiteiten van Sparta een impuls te geven. “Sponsoring bestond al wel, maar dat behelsde nog lang niet zo veel als dat het vandaag de dag doet. Ik wilde het professionaliseren. Daar was ruimte voor nodig. En geld, want als je zoiets goed wilt opzetten, kost dat nogal wat. In die periode was Covebo hoofdsponsor en ik zat met mijn bedrijf IMC Computer Products in hetzelfde pand als Covebo. Die jongens gaven direct aan dat ze wel wilden investeren, maar dan wel op de voorwaarde dat het ook leuker en professioneler zou worden op de zaterdagmiddag.”

Lobbyen
Aanvankelijk werd het ‘hoekje in de bestuurskamer’ iets uitgebreid en kreeg de sponsorruimte wat meer smoel. “Maar nog niet wat ik er echt mee voor ogen had”, gaat Nico verder. “Totdat er aan de andere kant van het gebouw kleedkamers werden gebouwd. Met een plat dak. En toen ik dat platte dak zag, dacht ik meteen: daar kan een businesshome op worden gebouwd. Dus ik heb een tekeningetje laten maken en ben binnen de club gaan lobbyen. Ik herinner me goed dat er sterk getwijfeld werd aan mijn plannen. Het kwam er op neer dat ze mijn enthousiasme waardeerden, maar zich tegelijkertijd afvroegen of er niks beters te doen was dan het realiseren van een businesshome.”

Wie Nico kent, kent ook zijn overtuigende persoonlijkheid. Dus slaagde hij erin om zijn enthousiasme om te zetten in daden en het bestuur ervan te overtuigen dat dit was wat de club nodig had. “Ja, ik kreeg het voor elkaar. Maar ik moet zeggen dat ik het tegelijkertijd ook een tikje benauwd kreeg. Je moet er niet aan denken dat je alles voor elkaar hebt en er staat een prachtig businesshome, maar er komt geen hond… Dat zou een nachtmerrie zijn. Maar gelukkig kreeg ik alle steun van mensen als Hans Appeldoorn en Dirko van Essen van de toenmalige hoofdsponsor Covebo, met wie we alles op alles hebben gezet om die tent vol te krijgen. En dat is meer dan gelukt.”

Grijze mannen
Het businesshome alleen maar vol krijgen was voor Nico echter niet genoeg. “Vroeger was het businesshome bij wijze van spreken een hok vol grijze mannen die jonge jenever dronken en dikke sigaren rookten. Wij wilden een levendige plek waar jong en oud, mannen én vrouwen elkaar konden ontmoeten en genieten van voetbal. Tot mijn grote blijdschap is dat ook echt gelukt. Kom maar langs op zaterdag. Vanaf dag één zat het er rammetje vol. Een wedstrijd van het eerste is echt een uitje geworden. Een Middagje Sparta. Ik kom zelf nog wel eens bij NAC in Breda. Daar speken ze bij een thuiswedstrijd over Het Avondje NAC. Het leuke van die club is dat als ze verliezen, ze nog vijf minuten sip staan te kijken, maar dat daarna de bierpomp losgaat en de band gaat spelen. Nou, dat is hier in Nijkerk ook een beetje zo. Als er onverhoopt een keer geen wedstrijd is, wordt het echt gemist. We zeggen wel eens: Spartanen worden sponsors en sponsors worden Spartanen. Ik ken mensen die niks met voetbal hadden en nu meegaan met uitwedstrijden.”

Het succes zit hem niet alleen in de gezellige middag (die door Fiegen dan ook maar is omgedoopt tot Het Middagje Sparta), benadrukt Nico. “Natuurlijk doen we ons best om ondernemers een mooi evenement te bieden, maar ook om ze echt met elkaar te verbinden. Als je weet dat een softwarebedrijf een app heeft ontwikkeld voor kilometerregistratie, dan leg je het lijntje met een transportbedrijf. We hebben een autobedrijf als sponsor die me elk seizoen keurig komt melden hoeveel auto’s hij dat jaar verkocht heeft dankzij zijn contacten op de club. En zo zijn er vele tientallen voorbeelden te noemen. Door lokale bedrijven met elkaar te verbinden, ontstaan er mooie samenwerkingen.”

Explosief
De Businessclub groeide in de afgelopen jaren explosief. “We zaten in 2005 op zo’n vijftig à zestig leden. Dat zijn er nu tweehonderd, waarbij het de laatste vijf jaar erg hard gegaan is. En dat heeft zeker ook te maken met de inzet van Rijk Veer. Het is geweldig om als voorzitter iemand naast je te hebben die niet opgeeft. En dat is Rijk ten voeten uit. We doen heel veel samen en dat werkt. Er komen bijna wekelijks sponsors bij en dat gebeurt alleen als je er bovenop blijft zitten. De groei in leden is logischerwijs een groei in budget. Ik denk dat dat in de afgelopen jaren vervijfvoudigd is. Dat moet ook. We zijn grotendeels verantwoordelijk voor het betalen van de A-selectie. Daar is de Businessclub ooit voor opgericht. Tachtig procent van ons budget gaat op aan staf, spelers en begeleiding. Nog één keer promoveren, dan spelen we op het hoogste niveau. We zitten er dicht tegenaan en dat is persoonlijk mijn ultieme droom. Ik hoop afscheid te nemen met een prachtig nieuw businesshome, maar het zou minstens zo mooi en misschien nog wel mooier zijn als ik afscheid neem terwijl Sparta op tweede divisie niveau speelt.”

Het nieuwe Business Home wordt de crème de la crème onder de sponsorruimtes in Nederland. Dat heeft alles te maken met een uitermate gul gebaar van bouwbedrijf Schoonderbeek Bouw. “Toen we de boer op gingen met onze plannen, paste het allemaal voor geen meter. Het was in een tijd waarin er werk zat was in de bouw en de prijzen van materialen door het dak gingen. We dachten ruim in ons budget te zitten, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Toch zijn we daar uit gekomen, dankzij de armslag die dit bouwbedrijf ons heeft gegeven. Ze hebben naar aanleiding van een mooie samenwerking die is ontstaan met onze hoofdsponsor van den Tweel Vastgoed een substantieel bedrag ter beschikking gesteld met als voorwaarde richting het bestuur dat we iets neer moesten zetten waar in de hele regio verbaasd van opgekeken wordt.”

Geen gouden kranen
Dat is gelukt. “Geen gouden kranen natuurlijk”, lacht Nico, “maar het wordt wel echt mooi. Er komt een prachtige u-vormige bar in, professioneel beeld en geluid voor de sponsorpresentaties, smaakvol meubilair, verwarmde logestoelen en de verlichting wordt top of the bill. Eén van de interieurinrichters heeft een impressie laten maken van hoe het er uit komt te zien, dan sta je wel even gek te kijken hoor. Zowel van binnen als van buiten. Het klinkt  als een klok en het is echt een gebouw waar we heel trots op kunnen zijn. Ik zie dat wel als de kroon op mijn werk bij de club. Tegelijkertijd ook als een moment om aan te geven dat ik niet voor altijd kan blijven.”

Hoe het straks moet zonder Nico Fiegen? “Dat is een reële vraag. Dat geldt ook voor Rijk Veer. Ik geloof wel dat het een zorg is. Wij kunnen dit niet nog tien jaar doen. Het is ook een zorg over het verenigingsleven in zijn geheel. Als ik zie hoeveel vrijwilligersvergoeding er nu al betaald wordt om functies ingevuld te krijgen… Tja. Het is niet zo heel lang geleden dat we al die dingen met vrijwilligers konden oplossen. Tegelijkertijd is het ook zo dat onze kantine en businesshome volwassen horecagelegenheden zijn geworden. Al met al wordt het nog wel lastig. Ik zou ook geen tweede Rijk weten. Het is ongelooflijk wat hij op zijn leeftijd en in zijn gezondheidstoestand heeft bijgedragen aan het succes van de club. We zijn zo vergroeid met de club dat we het niet zomaar laten vallen, maar als ik niet een keer roep dat ik ermee stop, dan stop ik er nooit mee. Dus ergens in 2025 is het wel een keer gedaan. Mensen zeggen wel eens tegen me, Nico, je kunt de club helemaal niet missen. En misschien is dat ook wel zo. Haha.’’

Led-boarding biedt nieuwe kansen

Wezenlijk onderdeel van de nieuwbouw is led-boarding. Een mooie stap in verdere professionalisering van de sponsormogelijkheden bij Sparta. “Zo kunnen we onze sponsors echt iets moois bieden. We hebben nu een transportonderneming die de wens heeft uitgesproken dat er bij ieder doelpunt een bewegende vrachtwagen met oplegger te zien is op de borden, met de naam van de doelpuntenmaker erop. Als een autobedrijf een nieuw model wil introduceren, kan je die daar ook in bewegend beeld projecteren. Al met al geweldige mogelijkheden”, aldus Fiegen.

Geplaatst op: 08-04-2024

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.