Bonenkoffie maakt opmars op de bedrijfsvloer

BARNEVELD – Op veel kantoren is de ‘slappe kantinekoffie’ uit de ouderwetse bekertjesautomaat al verdwenen, maar ook op de bedrijfsvloer stapt men massaal over op de authentieke versgemalen bonenkoffie. De belangrijkste redenen? “Uitstraling en beleving”, zegt koffie-ondernemer Rudolf Kaashoek.

Rudolf is in de regio Barneveld als franchise-ondernemer hét gezicht van Fortune Coffee, een koffiebedrijf met een belangrijke missie: een lekker bakje koffie op kantoor én op de werkvloer. “Bedrijven in de bouw- en installatiebranche liepen tot voor kort nog een beetje achter, maar die tijd is voorbij”, stelt hij.

Het belang van goede koffie wordt onderkend op elke plek waar gewerkt wordt en daar speelt Fortune Coffee op in. “We leveren ook hoogwaardige vriesdroogkoffie en dan heb je een prima bakje, maar verse bonen zijn wel echt de trend. Ook in de maakbedrijven, bij loonwerkers, autowerkplaatsen en op andere plekken waar met de handen gewerkt wordt. Ondernemers zien in dat ze hun werknemers er een plezier mee doen, maar als je regelmatig klanten over de vloer hebt, draagt het bovendien bij aan de uitstraling van je merk.”

Waren bonenmachines voorheen nog wel eens storingsgevoelig, met de moderne apparaten van Fortune is dat geen issue meer, vertelt Kaashoek. “Naast onze eigen lijn vriesdroogautomaten hebben we sinds kort ook een mooie eigen lijn met bonenmachines. Het leuke is dat we een landelijk opererend bedrijf zijn, waardoor we veel in huis hebben en tegelijkertijd regionaal opereren met franchisenemers zoals ik. Wat Fortune Coffee bijzonder maakt, is dat we zelf bij de klanten over de vloer komen om de voorraad aan te vullen, de automaat te onderhouden of eventueel reparaties uit te voeren. We hebben dus altijd precies in beeld hoe het apparaat wordt gebruikt. Ook onderscheidend is dat Fortune Coffee voor het overgrote deel zonder contract werkt. Je koopt een automaat en bent dus zelf eigenaar. Wij leveren op basis van gebruik de koffie. Je zit nergens aan vast en ik merk dat klanten dat prettig vinden.”

De vraag is natuurlijk wanneer het rendabel is om met Fortune Coffee in zee gaan. “Eigenlijk is dat vanaf vier à vijf gebruikers, maar ook als je een kleiner bedrijf hebt en heel regelmatig bezoek over de vloer krijgt is een automaat van ons de moeite van het overwegen waard. Neem bijvoorbeeld een autoshowroom met een compact team. Ook al werk je er maar met z’n tweeën, als je doordeweeks twintig mensen over de vloer krijgt is het wel raadzaam om echt goede koffie te hebben. Je biedt een stukje beleving en dat verwacht men tegenwoordig eigenlijk ook wel.”

Fortune Coffee bouwt aan een eigen lijn met vriesdroogautomaten. “Daarnaast hebben we een samenwerking met een van onze leveranciers, waarmee we een eigen lijn bonenautomaten hebben ontwikkeld. Dat is de Passio Legato, echt de trots van ons bedrijf. Met de Passio Legato heeft Fortune een eigen gezicht in de markt. Dit apparaat is qua vorm en verschijning echt iets bijzonders, waarmee wij ons en daarmee ook onze klanten zich kunnen onderscheiden.”

De ondernemer die dit apparaat afneemt heeft de mogelijkheid om hem met een eigen logo te personaliseren of het apparaat een kleur te geven die perfect matcht met de huisstijl of het interieur. “Een koffieautomaat is vandaag de dag namelijk niet meer een lompe kast ergens in de hoek van je bedrijf, maar echt een visitekaartje.”

www. barneveld@fortune.nl

Geplaatst op: 08-04-2024