Waar een ‘kleine’ gemeente groot in kan zijn

Met ruim 45.000 inwoners is de gemeente Nijkerk qua inwoneraantal de 121e gemeente van Nederland. Maar kijk je naar onze economie? Dan houden we veel meer gemeenten achter ons. In de ranglijst met economische toplocaties 2023 van EW(voorheen Elsevier Weekblad) scoort Nijkerk een 55e plek.

Als gemeente zijn we daar natuurlijk trots op. Tegelijkertijd beseffen we: die prestatie is voor een groot deel op jullie conto te schrijven. Als gemeente zetten we ons in voor een optimaal vestigingsklimaat, met goede randvoorwaarden voor verschillende typen bedrijven. Klein of groot. Starter, scale-up of (multi)national.

Tegelijkertijd is het jullie ondernemerschap dat voor groei zorgt. Het is jullie innovatiekracht die werkgelegenheid creëert voor zowel praktisch als theoretisch opgeleide inwoners. En het zijn jullie zakelijke samenwerkingen die ervoor zorgen dat het economisch geheel in Nijkerk meer is dan de som der delen.

Grote opgaven
Daar ben ik blij om, want juist die samenwerking is de komende jaren hard nodig. Wat een ranglijst met economische toplocaties namelijk niet laat zien, zijn de uitdagingen waar we voor staan. Denk bijvoorbeeld aan de stikstofopgave, klimaatadaptatie of netcongestie, waardoor nieuwe kavels op De Flier voorlopig geen stroomaansluiting kunnen krijgen.

Als gemeente doen we wat we kunnen om de uitbreiding van het stroomnet te faciliteren. Ook brengen we bedrijven bij elkaar om samen (tijdelijke) oplossingen te vinden voor netcongestie, zoals een lokale energiehub. Want alleen door denkkracht, ondernemerschap en creativiteit te bundelen en samen afspraken te maken, kunnen we dergelijke complexe opgaven het hoofd bieden.

Bundel ook de krachten
Veel bedrijven in Nijkerk zijn al aangehaakt bij werkgroepen, samenwerkingsverbanden of ondernemersverenigingen. Ben jij dat nog niet? Dan roep ik je op om dat te doen. Niet alleen voor je eigen bedrijf, maar ook voor je collega-ondernemers en onze gehele Nijkerkse economie. Zodat we ook de komende jaren als ‘kleine’ gemeente in economisch opzicht bovengemiddeld blijven presteren.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 11-02-2024