SaltyPepper brengt weer verbinding op de werkvloer

NIJKERK – Sámen resultaat bereiken op de werkvloer. Met SaltyPepper brengen Els Koopman en haar broer Hans den Doelder dat zelf in de praktijk met het bedrijfsadviesbureau waarmee ze een jaar geleden vanuit Nijkerk van start gingen.

Zelf zijn ze wellicht het beste voorbeeld van collega’s die veel van elkaar verschillen, maar niettemin succesvol samenwerken. Hans met zijn jarenlange ervaring als coach; rustige houding, aandachtig luisterend, zijn woorden zorgvuldig wegend. En naast hem Els met haar achtergrond als organisatieadviseur. Handelend in een voortvarend tempo, met liefde voor structuur en een groot organisatietalent.

Wat hen bindt, naast het gezin waarin ze werden grootgebracht? Dat is hun grote passie voor oprechte verbinding tussen mensen, vertelt Els. “We werken vanuit het uitgangspunt om in verbinding met collega’s het talent van elke werknemer tot zijn recht te laten komen. Dat is met name op werkplekken waar mensen en werkplezier in het gedrang komen van groot belang. Precies daar zit onze toegevoegde waarde als sparringpartner en adviseur.”

Als het welzijn van werknemers ondergeschikt raakt aan andere urgente zaken, is dat vrijwel nooit een bewuste keuze, weet Els uit ervaring. “Soms lijkt er gewoon weinig tijd te zijn om te investeren in een team. Of een ondernemer weet gewoonweg niet waar te beginnen. Maar als dingen stroever gaan, er gemor uit de organisatie komt, ziektemeldingen toenemen en resultaten afnemen, dan wordt het wél tijd om daar verandering in te brengen.”

Maatwerk
Elk traject is maatwerk. Het eerste dat Els en Hans na een (vrijblijvende) kennismaking doen, is het in kaart brengen van de organisatie. Een intensief traject dat de nodige tijd en aandacht kost, geeft Els aan. “We gaan in gesprek met de directie en leren vervolgens indivudeel de teamleden kennen. Hoe kijken zij tegen hun werk aan, zitten ze nog op hun plek, waar lopen ze tegenaan en wat kan er beter. In teamverband doen we interactieve brouwsessies, waarbij we met elkaar in gesprek gaan over het onderling functioneren. Met behulp van verschillende methodes brengen we alle informatie vervolgens in kaart en maken we met elkaar een plan van aanpak. In de meeste trajecten blijven we betrokken bij de organisatie. Bijvoorbeeld door op gezette tijden inhoud te geven aan teamuitjes, maar ook door mee te denken met bjivoorbeeld strategisch personeelsbeleid.”

Respect en humor
Wat hen drijft? “Bijdragen aan het brengen van verbinding tussen mensen, want daar ontbreekt het te vaak aan in de samenleving en in het verlengde daarvan op de werkvloer. De cijfers rond depressie en burn-outklachten zijn schrikbarend hoog… En natuurlijk, als pijnpunten worden blootgelegd is dat een kwetsbaar proces. Zeker voor leidinggevenden. Maar er is ook ruimte voor luchtigheid. Werk is serieus maar het mag ook leuk zijn.”

www.saltypepper.nl

Geplaatst op: 11-02-2024