‘Veelbelovende kansen voor eigenaren van vastgoed’

NIJKERK – Hoe ontwikkelt de behoefte aan bedrijfsruimte en kantoren  zich in de gemeente Nijkerk? En wat betekent dit voor ondernemers én vastgoedeigenaren met groeiambities?

Als senior-bedrijfsmakelaar bij Domicilie Bedrijfshuisvesting heeft Nick de Boer dagelijks te maken met ondernemers. Bouwgrond is schaars, vertelt hij, en Nijkerk is één van de weinige gemeenten in de regio die nog ruimte heeft voor nieuwe bedrijven. “Er zijn tientallen ondernemingen in de gemeente Nijkerk die niets liever willen dan uitbreiden. Momenteel is er dan ook veel belangstelling voor kavels waarop nieuw gebouwd kan worden. Punt van zorg is natuurlijk het landelijke probleem van lange wachttijden voor aansluiting op de nutsvoorzieningen. Maar het belemmert ondernemers niet om stappen te nemen, ze willen door.”

Kantoorbehoefte bij starters
Ook op kantoorgebied is er in Nijkerk behoefte aan extra ruimte, ziet De Boer. “De tijd dat honderden meters kantoorruimte verhuurd worden aan één huurder is verleden tijd. Wat we zien is dat er anno 2023 met name behoefte is aan kleine, goed geoutilleerde kantoorruimtes voor starters en zzp’ers. Met eigen, compacte werkplekken aangevuld met gedeelde ruimtes, waar ze elkaar kunnen ontmoeten om te lunchen en met elkaar ideeën uit te wisselen.”

Een veelbelovende kans voor eigenaren van bestaande kantoorpanden, geeft De Boer aan. “Voor hen betekent het meebewegen met de markt, dus investeren in hun pand. Met bouwtechnische aanpassingen kan een gebouw een inrichting krijgen die wél aansluit bij de behoeften die er zijn.” Een groeiend aantal vastgoedeigenaren ziet de noodzaak inmiddels in om deze richting in te slaan. “Samen met hen kijken we naar welke bouwtechnische en financiële aanpassingen nodig zijn. Zodat gedateerde kantoorgebouwen veranderen in levendige bedrijfsverzamelgebouwen waar het prettig werken is voor een nieuwe generatie ondernemers.”

In het verlengde van toekomstbestendig kantoorbeheer vraagt ook duurzaamheid de nodige aandacht, geeft De Boer aan. “Veel bedrijfspanden voldoen nog niet eens aan het vereiste energielabel C, terwijl de verwachting is dat de eisen binnen afzienbare tijd nog strikter worden. Ook daarin is meebewegen dus cruciaal.”

Weten wat de bedrijfsmakelaars van Domicilie voor u kunnen betekenen of een afspraak maken met een van de makelaars? Neem gerust vrijblijvend contact met hen op via info@domiciliebhv.nl of 085-06 700 70.

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 14-08-2023