Samen zorgen voor de energie om te groeien

Wil je uitbreiden of nieuw bouwen? Jarenlang was het vanzelfsprekend dat je daarvoor de benodigde energieaansluiting kon krijgen. Maar die tijd is helaas voorbij. Schaarste op het elektriciteitsnet is de nieuwe realiteit en dat blijft de komende jaren zo.

Om in de groeiende stroomvraag te voorzien, moet er een nieuw onderstation gebouwd worden in Nijkerk. Het duurt nog jaren voor dit onderstation er staat. Netbeheerder Liander realiseert tot die tijd geen nieuwe grootverbruikaansluitingen in de gemeente Nijkerk. Een nieuwe kleinzakelijke aansluiting is (meestal) nog wel mogelijk.

Voorkom een rem op jouw groei
Als gemeente zetten we natuurlijk alles op alles om de procedures voor dat onderstation zo snel mogelijk te doorlopen. Maar bedrijven die willen groeien zullen de komende jaren vooral ook zélf moeten zoeken naar creatieve oplossingen, waar mogelijk samen met collega-ondernemers. Is het bijvoorbeeld mogelijk om energie te delen, de piekbelasting van het net te verlagen of energie lokaal op te slaan? Dat noemen we congestiemanagement.

Slimme energie-samenwerkingen
Op bedrijventerreinen Arkervaart-West, Arkervaart-Oost en Watergoor brachten we onlangs ondernemers bij elkaar om hierover na te denken. Die verbinding leidde onder meer tot het ontstaan van Energiealliantie Nijkerk. Daarin gaan diverse bedrijven aan de slag met een zogenoemde smart energy hub. Zo’n hub brengt op lokaal niveau vraag en aanbod van energie bij elkaar, zodat de beschikbare netcapaciteit optimaal benut wordt. Als gemeente ondersteunen we – samen met de provincie Gelderland – dit initiatief. Heb je er vragen over? Neem contact op via energie-alliantie@nijkerk.eu.

Nadenken over jouw energiebehoefte
Misschien merk je zelf nog niets van de krapte op het elektriciteitsnet. Toch is het slim om vandaag al na te denken over de energiebehoefte van jouw bedrijf. Kan je bijvoorbeeld duurzaamheidsmaatregelen nemen die je minder afhankelijk maken van het energienet? Mijn collega-wethouder René Windhouwer (Duurzaamheid) zet zich op dat vlak in om ondernemers te ondersteunen, bijvoorbeeld via Duurzaam Nijkerk. Zo werken we ook binnen de gemeente samen. En die samenwerking levert heel wat nieuwe energie op!

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 14-08-2023