Duurzaamheid voor (kleine) bedrijven

Eén van de belangrijkste voordelen van de CO2-Prestatieladder is dat het je in staat stelt om je uitstoot te meten, monitoren en verminderen. Dit geeft je inzicht in je impact op het klimaat en stelt je in staat om gerichte maatregelen te nemen om je uitstoot te verminderen.

Door je CO2-voetafdruk te verkleinen, verlaag je niet alleen je impact op het milieu. Ook kun je kosten besparen door bijvoorbeeld energie-efficiëntieverbeteringen en het verminderen van afval. Daarnaast kan het je helpen om je positie op de markt te versterken. Steeds meer opdrachtgevers stellen duurzaamheidseisen aan hun leveranciers. Door gecertificeerd te zijn toon je aan dat je voldoet aan deze eisen en dat je serieus bezig bent met duurzaamheid. Dit kan leiden tot nieuwe zakelijke kansen en het behoud van bestaande klanten.

Hoe voer je de CO2-Prestatieladder in binnen je MKB-bedrijf? Begin met het opstellen van een duidelijk CO2-beleid met meetbare doelstellingen. Zorg ervoor dat je medewerkers betrokken zijn bij dit proces en creëer bewustzijn over het belang van duurzaamheid. Communiceer ook regelmatig met alle betrokkenen om het begrip te vergroten.

Een essentiële stap is het uitvoeren van een grondige CO2-footprintanalyse (bijvoorbeeld met de CO2-impactscan door Alfa). Dit geeft je inzicht in je huidige uitstoot en identificeert gebieden waar verbetering mogelijk is. Bepaal welke maatregelen het meeste potentieel hebben om de uitstoot te verminderen en stel een implementatieplan op. Denk aan energiebesparende maatregelen, zoals het gebruik van LED-verlichting, het optimaliseren van verwarmingssystemen en het implementeren van slimme energiemanagementsystemen. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar mobiliteit. Moedig je medewerkers aan om duurzaam transport te gebruiken, zoals fietsen, carpoolen of het OV. Overweeg ook het gebruik van elektrische of hybride voertuigen binnen je bedrijf.

Een andere belangrijke stap is het betrekken van je leveranciers. Communiceer je duurzaamheids-doelstellingen naar hen en stimuleer hen om ook duurzame praktijken te implementeren. Door samen te werken met duurzame leveranciers, kun je je toeleveringsketen verduurzamen en je impact vergroten.

Kortom, de CO2-prestatieladder biedt mkb-bedrijven een praktisch raamwerk om hun CO2-uitstoot te verminderen, kosten te besparen en hun concurrentiepositie te versterken. Door actief deel te nemen aan dit initiatief, neem je verantwoordelijkheid voor je klimaatimpact en laat je zien dat duurzaamheid een integraal onderdeel is van je bedrijfsvoering.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs. Je kunt hem bereiken via rnonkes@alfa.nl.

www.alfa.nl

Geplaatst op: 14-08-2023