Vastgoed in het familiebloed

Eens per week is er tijdens de avondmaaltijd familieberaad in huize De Boer. Aan tafel schuiven Nick en zijn vrouw Anke, hun zonen Christiaan en Hendrik en schoondochter Leonie. Onderwerp van gesprek? Privéaangelegenheden. Maar ook en vooral: de ontwikkelingen binnen het familiebedrijf Domicilie Makelaars.

Of het vanzelfsprekend was dat de twee broers uit het gezin van vier kinderen in de voetsporen van hun vader, directeur en oprichter Nick de Boer treden? Niet echt, vindt Christiaan (31), maar bijzonder is het eigenlijk wel. Werkzaam in de vestiging in Ede heeft hij na zijn studie Bedrijfskunde in Rotterdam en een loopbaan bij een multinational na ruim vijf jaar zijn draai in de vestiging te Ede inmiddels gevonden. Hetzelfde geldt voor zijn broer Hendrik. “Na mijn studie Bedrijfskunde heb ik bij de Rabobank gewerkt als accountmanager bedrijven. Het contact met ondernemers ligt me, vandaar dat ik me nu vanuit kantoor Nijkerk naast wonen ook veel met bedrijfshuisvesting bezighoud.”

Stille kracht
Nick benadrukt de belangrijke rol die zijn vrouw Anke heeft en had bij het succes van Domicilie. “Anke is onze stille kracht, zowel binnen Domicilie als in ons gezin. Zij nam in de beginjaren een groot deel van de opvoeding van onze kinderen op zich, terwijl ik veel aan het werk was. Later is zij ook gaan meewerken in het bedrijf. Zonder haar was Domicilie niet geworden wat het nu is.” Inmiddels regelt Anke al meer dan 20 jaar de financiële administratie en HR-zaken binnen Domicilie. Haar taken worden geleidelijk aan overgenomen door Leonie, de vrouw van Christiaan, die sinds ruim een jaar ook in het bedrijf werkt.

Goede communicatie is volgens de ‘De Boertjes’ extra belangrijk als je als familie samenwerkt. “Vandaar dat we regelmatig met elkaar om tafel zitten. Niet alleen om te bespreken hoe we er zakelijk voor staan, maar ook om oog te houden voor elkaar. Een goede familieband zorgt ervoor dat we als hechte eenheid kunnen werken en groeien.”

Het juiste zetje
De broers leerden het vak van ervaren collega’s, maar vooral ook van hun vader. Als ze zijn ondernemersstijl moeten formuleren? Christiaan: “Het is leuk om mijn vader van een andere kant te zien dan je van huis uit gewend bent. Als makelaar is hij doortastend. Met oog voor het menselijke aspect. Hij kan op het goede moment precies het juiste zetje geven. Van hem heb ik geleerd om niet al te voorzichtig te zijn. Als je je op de juiste manier uitspreekt, zal niemand je dat kwalijk nemen. Zeggen wat je denkt en niet in bedekte termen spreken. Dat is alleen maar helpend.”

“Commercieel is hij ook heel sterk”, vindt Hendrik. “Ik denk dat er geen makelaar is die zoveel resultaat weet te behalen als hij. Dat heeft alles te maken met het vermogen om de juiste snaar te raken, op het juiste moment. Cruciaal, want in dit vak komt het aan op fingerspitzengefühl. Je moet kunnen levelen met allerlei typen mensen. Van particulieren tot projectontwikkelaars en ondernemers.”

Data en sociale media
Op zijn beurt leert vader Nick veel van zijn zonen en andere jonge collega’s. “Tegenwoordig is de rol van data en sociale media groot. De bedrijfskundige achtergrond van de jongens voegt hierin enorm veel toe. Iedereen kan een bedrijfspand op Funda zetten. Het verschil maak je met een gerichte strategie om kopers of huurders te vinden. Die strategie baseren we bij Domicilie op marktonderzoek. Zo kunnen we klanten gericht adviseren.”

Nieuwe generatie
Met 60 levensjaren en 35 jaar makelaarservaring op zak breekt een periode aan van een langzame maar zekere overdracht aan de nieuwe generatie De Boers. Het makelaarsvak helemaal loslaten? Nick: “Dat lijkt me niet aannemelijk, haha! Maar we hebben een team van bijna dertig mensen. Als iedereen in zijn kracht staat op een plek die bij hem of haar past, dan hebben ze mij straks helemaal niet meer nodig.”

www.domicilie.nl

Geplaatst op: 12-02-2024