To-dolijst 2024

Misschien zijn enkele van uw goede voornemens alweer uitdagend gebleken. Tegelijk realiseren we ons dat er nog enkele maanden zijn om ze alsnog tot een succes te maken. In 2024 dienen zich ook fiscale onderwerpen aan die onze aandacht en tijdige actie vragen.

Denk aan de BOR
Het voornemen is om de opbouw van de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) voor de schenk- en erfbelasting vanaf 2025 aan te passen. Hierdoor wordt deze faciliteit voor de grotere (familie-)bedrijven beperkt in omvang. Aan de andere kant is er ook positief nieuws. Het voornemen bestaat om de dienstbetrekkingseis af te schaffen en de bezits- en voortzettingseis te versoepelen, waardoor deze de flexibiliteit van ondernemingen minder beperken. Het is van belang om uw bedrijfsopvolgingsplannen hierop af te stemmen.

Leen niet te veel van de bv
De wet excessief lenen bij de eigen vennootschap is vorig jaar in werking getreden. Als u op 31 december meer dan € 500.000 van uw bv heeft geleend, wordt over het meerdere in box 2 belasting geheven tegen maximaal 33%. Eigenwoningschulden tellen niet mee. Een voorwaarde is wel dat voor schulden vanaf 2023 aan de eigen vennootschap het recht van hypotheek is verstrekt.

Kom in actie bij de open cv
In Nederland is een open cv fiscaal niet-transparant en belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. De open cv wordt gebruikt bij vastgoed én in anonimiseringsstructuren. Vanaf 2025 zijn niet langer de cv’s, maar de participanten belastingplichtig. In voorkomende gevallen leidt dit tot een belaste eindafrekeningswinst in box 2. Ter voorkoming hiervan moet de open cv fiscaal gefaciliteerd worden opgeheven.

Herfinancier uw vastgoed!
Er geldt een algemene renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting. Het rentesaldo komt niet in aftrek voor zover dat meer bedraagt dan het hoogste van 20% van EBITDA of € 1.000.000. Het voornemen is om de drempel voor de toepassing bij vastgoedlichamen met (aan derden) verhuurd vastgoed vanaf 2025 buiten toepassing te laten. U doet er daarom verstandig aan om de financiering gewijzigd vorm te geven. Daarnaast vragen de rechtsvormkeuze, salarisomvang en het dividendbeleid weer volop fiscale aandacht en planning. Het belooft een druk jaar te worden!

Dennis van der Veer | Senior Belastingadviseur
E dvdveer@schuiteman.com