Roerige tijden

Het zijn roerige, uiterst verdrietige tijden in de wereld. Dag in, dag uit zien we beelden die door merg en been gaan. U zult het mij niet kwalijk nemen dat ik de oplossing voor met name het Midden-Oosten niet zomaar bij de hand heb, maar als er zoveel onschuldige slachtoffers vallen, dan vraag je je wél af waarom onze wereldleiders daar in al hun volwassenheid nog altijd niet samen tot een oplossing voor kunnen komen.

In ons eigen land gaat het ook aankomen op volwassen leiders. Helaas moest deze column al vóór 22 november ingeleverd worden, dus op de uitkomst van onze verkiezingen kan ik niet ingaan. Wel ben ik benieuwd hoe ons nieuwe kabinet eruit zal gaan zien en hoe zij zullen  acteren. De kritiek die ons vorige kabinet voor zijn voeten gegooid kreeg was niet altijd onterecht en vaak beschamend. Het zijn heftige tijden om het iedereen naar de zin te maken. Het wel en wee van ons land kan echt niet los gezien worden van wat er allemaal in de wereld gebeurt en ietwat meer begrip en coulance was wat mij betreft wel op z’n plaats geweest.

Ook nu lijken veel mensen alweer klaar te staan om eventuele toekomstige bewindslieden met de grond gelijk te maken. Ik denk dat enkele van onze politieke partijen prima leiders in hun midden hebben en die zullen we toch eerst de kans moeten geven hun kwaliteiten te tonen. Met een betrekkelijke nieuweling als BBB (Caroline van de Plas) en NSC (Pieter Omzigt) wordt het interessant de komende jaren. Al is het maar omdat ik veel mensen keiharde kritiek heb horen leveren. Nou, laat het nu maar zien dan! Ik vertel niets nieuws als ik nog maar eens aangeef dat mijn politieke voorkeur nog altijd bij de VVD ligt. Ook daar zit een nieuwe leider waar ik vertrouwen in durf te hebben. Mevrouw Dilan Yesilgöz heeft per slot van rekening bij Justitie en Veiligheid al goede dingen laten zien, die kun je wat mij betreft wel om een boodschap sturen.

In Nijkerk blijven we met Van den Tweel Vastgoed stevig aan de weg timmeren. Tot onze spijt kan het project ‘Polderhuis’ niet de doorgang krijgen die wij voor ogen hadden. Het monumentale karakter van het pand zorgt er eigenlijk voor dat we het hoofdgebouw onmogelijk tot een bruikbaar basispand kunnen ombouwen en voor het aantal geplande ‘huizen’ rondom dat gebouw werden helaas de vereiste vergunningen niet afgegeven. Hopelijk kan een toekomstige eigenaar er alsnog iets fraais van maken.

Door een kort bezoek aan het buitenland kon ik tot mijn spijt niet bij het voetbalfeestje Sparta Nijkerk- Fortuna Sittard zijn, maar ik heb me laten vertellen dat de club Nijkerk op de kaart heeft gezet. Foto’s van een volgepakte Ebbenhorst en enthousiaste verhalen hebben me overtuigd dat het een topavond is geweest. Hopelijk een mooie boost voor de club en een goede motivatie om dit seizoen een prijs in de wacht te slepen. Alvast een mooie jaarafsluiting toegewenst!

Gerard van den Tweel

Geplaatst op: 28-11-2023