Plan voor megabouwmarkt schiet in verkeerde keelgat

NIJKERK/AMERSFOORT – De mogelijke komst van een nieuwe, grote bouwmarkt in Amersfoort leidt tot frustraties in Nijkerk en omstreken. Daar wordt gevreesd voor leegstand.

Steen des aanstoots is het plan van Bauhaus om een vestiging van 9.200 m2 te openen naast de Ikea, aan de A1 bij Amersfoort-Vathorst. De bedoeling is dat de locatie ook een drive-in krijgt voor grote en zware bouwmaterialen en een tuincentrum van 1.000 m2. In een pittige brief beklaagt de regio FoodValley – waartoe ook Nijkerk behoort – zich over dit plan.

FoodValley vindt dat de provincie Utrecht en gemeente Amersfoort hadden moeten overleggen over de bouwmarkt, omdat die impact heeft op terreinen met bijvoorbeeld tuincentra en bouwmarkten in de regio. Over zulke perifere volumineuze detailhandel (PVD) worden in regionaal verband afspraken gemaakt om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en mogelijke leegstand in winkelcentra te voorkomen. Juist daar vreest FoodValley nu voor.

Volgens FoodValley is bovendien de behoefte voor zo’n grote bouwmarkt met drive-in niet voldoende aangetoond. In de directe omgeving bestaan al twee grote bouwmarkten, een Praxis Megastore en KarweiXL. Verder opent in Hoevelaken op korte termijn een nieuwe HuboXL en bestaan er in Barneveld plannen voor de uitbreiding van Intratuin en Gamma. Met deze plannen zou geen rekening gehouden worden.

Behoefte niet goed onderbouwd
ook slaat FoodValley de buren om de oren met de uitkomsten uit het behoefte-onderzoek dat werd uitgevoerd om de komst van de Baumarkt te onderbouwen. Daarin staat dat er in het primaire verzorgingsgebied op dit moment nog ruimte is voor zo’n 3.150 m2 extra ruimte voor de doe-het-zelfbranche. Tot 2030 komt daar nog eens 7.700 m2 aan ruimte bij, maar een Bauhaus-vestiging in Vathorst zou al die ruimte dus nu al invullen.

De protesten komen wel op een opmerkelijk moment, want al in 2016 werd voor het eerst geschreven over de plannen voor een bouwmarkt in Amersfoort. Toen is FoodValley ook op de hoogte gesteld, erkent het in de brief, maar daarna is ‘overleg uitgebleven’. Het lijkt er nu op dat de regio zich heeft laten verrassen.

Bauhaus is één van de grotere doe-het-zelfketens van Europa. De Duitse keten telt inmiddels ruim 270 vestigingen in 19 landen. In Nederland heeft Bauhaus locaties in Groningen, Hengelo en Venlo. Ook concurrent Hornbach is bezig om Nederland te veroveren, een ontwikkeling die Nederlandse formules met lede ogen aanzien en proberen tegen te gaan.

Geplaatst op: 19-02-2021