Uitstekend jaar voor Nijkerkse makelaars

NIJKERK – Coronacrisis of niet, de Nijkerkse woningmarkt draaide in 2020 op volle toeren. Makelaars deden goede zaken en zagen het aantal verkochte woningen vorig jaar met maar liefst 12 procent stijgen.

Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van makelaarsorganisatie NVM. Daarbij gaat het om cijfers van de woningmarktregio waartoe naast Nijkerk ook Barneveld behoort. In totaal werden er in 2020 bijna duizend woningen verkocht in de regio.

Wie een huis wil kopen moet diep in de buidel tasten. De gemiddelde verkoopprijs kwam in het vierde kwartaal van 2020 uit op 426.000 euro, een stijging van 18,7% ten opzichte van een jaar eerder. Over de hele linie werden huizen duurder, waarbij opvalt dat een gemiddelde tussenwoning voor het eerst de psychologische barrière van drie ton doorbrak. Een rijtjeshuis in de woningmarktregio Nijkerk werd in de laatste maanden van het vorig jaar gemiddeld voor 311.000 euro verkocht.

Wie wil kopen, moet bovendien ook razendsnel kunnen beslissen. Het duurt gemiddeld een kleine vier weken voordat een huis verkocht is. Bij tussenwoningen ligt die verkoopsnelheid een stuk hoger. Daar staat een bord gemiddeld net iets meer dan twee weken in de tuin.

Makelaarsorganisaties NVM maakt zich zorgen over het afnemende aanbod aan woningen. In het vierde kwartaal van 2020 kon de gemiddelde woningzoeker uit minder dan twee huizen kiezen. Daarmee is de woningmarkt het krapst sinds het begin van deze eeuw.

De ontwikkelingen op de Nijkerkse woningmarkt zijn vergelijkbaar met die in de rest van het land. Ook op veel andere plekken in Nederland nam het aantal verkopen toe en stegen de huizenprijzen.

Geplaatst op: 19-02-2021