Optimaliseren van conversie met Persuasive Design

Zo, even een stoere titel om de aandacht te trekken. Het zit namelijk als volgt. Een website laat je niet voor niets maken, je wilt conversie: bezoekers veranderen in opdrachten, leads, offerte-aanvragen, verkoop van producten, naamsbekendheid of wat dan ook. Resultaat dus.

De gemiddelde bezoeker van een website heeft slechts 500 milliseconden – een halve seconde – nodig om een mening te vormen over de website die hij voor zich heeft. In die halve seconde zul je dus zo overtuigend moeten zijn dat je het voordeel van de twijfel krijgt van de bezoeker. En dat gaat het beste als je de regels van Persuasive Design volgt:

Beelden
Goede beelden zorgen voor sfeer, en sfeer is belangrijk voor een bezoeker om te bepalen of hij blijft of wegklikt. Zorg dus voor aantrekkelijke beelden die corresponderen met wat bezoekers verwachten. De eerste indruk is de belangrijkste. We oordelen nu eenmaal snel op uiterlijk.

Kan ik het eten?
We zijn zo geprogrammeerd dat wanneer we iets voor het eerst zien, ons brein in de vraagstand schiet. Wat is het, kan ik het eten, is het iets voor mij? Jouw website moet dus zo in elkaar steken dat de behoefte van een bezoeker wordt vervuld. Dat is vrijwel altijd de behoefte om snel te vinden wat je zoekt. Heldere navigatie, heldere paginastructuur, heldere teksten.

Visuele hiërarchie
Bepaalde onderdelen van een website zijn belangrijker dan andere. Een call-to-action knop is doorgaans cruciaal. Je wilt immers dat bezoekers een product bestellen, een offerte aanvragen, hun gegevens achterlaten etc. Daarom vallen bepaalde knoppen of onderdelen van een website meer op. Zonder dat een bezoeker zich ervan bewust is, onderscheidt het brein de belangrijkste onderdelen van de minder belangrijke onderdelen.

Minimaliseer keuzes
Er is een reden dat startpagina.nl niet meer bestaat. Teveel links, verwijzingen en knoppen zorgen voor keuzestress. Maak het je bezoeker zo eenvoudig mogelijk, idealiter slechts één actiemogelijkheid per scherm! Denk in trechters. Uiteraard is het slechts het topje van de ijsberg, maar wie zich aan de basisregels houdt, zal de conversie zien toenemen.

Bart Nieuwenweg is met het Nijkerkse internetbureau Draad dagelijks bezig met online innovatie. Draad bedenkt, ontwerpt en ontwikkelt websites die nét even anders zijn.

www.draad.nl

Geplaatst op: 08-05-2017