Highlights uit een week van wethouder Patricia van Loozen

Als wethouder van Economische Zaken komt er heel wat op je af in een bedrijvige gemeente als Nijkerk. Patricia van Loozen doet een boekje open over haar hectische dagen. ‘De binnenstad blijft me bezighouden’

Dinsdag 21 maart
Vroeg op vanmorgen. Ik ben uitgenodigd om een bijeenkomst van BNI Bach bij te wonen. De kerngedachte van deze netwerkclub is dat geven loont. Dat zie ik voor mijn ogen gebeuren. Ondernemers delen hun netwerk met elkaar en gunnen elkaar opdrachten. Erg inspirerend! Het vraagt trouwens wel wat van je als ondernemer. Je moet van tevoren nadenken hoe anderen jou kunnen helpen en wat je zelf kunt weggeven. En dat moet je verwoorden in een pitch van 1 minuut. Zelf kreeg ik gelukkig dubbele spreektijd. Daarin heb ik het belang van samenwerking benadrukt. Ik wil samen met ondernemers werken aan een beter ondernemersklimaat in Nijkerk. Omgekeerd wil ik ondernemers natuurlijk ook helpen met mijn netwerk. De eerste verzoeken naar aanleiding van deze bijeenkomst zijn al binnen!

Woensdag 22 maart
Nog even en de tunnel onder de spoorlijn gaat open. Je kunt daardoor straks sneller van het centrum naar de A28 en vice versa. Vandaag kregen we als college samen met omwonenden een sneak preview. Veel positieve geluiden. Over de tunnel, maar ook over de bouwers en de communicatie met mensen in de buurt.

Donderdag 23 maart
Rustig eten. Dat is je als wethouder niet elke dag gegund. Maar vandaag neem ik er even de tijd voor. Ik ben namelijk te gast bij het pop-up restaurant in het Stoomgemaal. Daar dineren 24 statushouders. Aan tafel zitten mensen die hetzelfde beroep als zij uitoefenen. Docenten praten dus met docenten, verpleegsters met verpleegsters etc. Voor deze statushouders heel leerzaam en weer een stap op weg naar de arbeidsmarkt. Want dat is toch wel wat me opvalt: al deze mensen willen heel graag aan de slag. Zulke bijeenkomsten geven me ontzettend veel energie. Alle lof dus voor dit initiatief van De Uitdaging.

Vrijdag 24 maart
Vandaag eerst maar eens een boeket brengen bij Marleen Schuit, de kartrekker van De Uitdaging. Ik heet haar welkom in de dependance van de gemeente. Daar gaat ze namens de gemeente sollicitatietrainingen geven aan statushouders. Weer zo’n stap op weg naar participatie in de Nijkerkse samenleving.

Maandag 27 maart
Samen met WSN, bewoners en vastgoedeigenaren gaan we om tafel om een revolverend stimuleringsfonds voor de binnenstad op te richten. Idee is dat het fonds vernieuwing in de binnenstad stimuleert, zoals het omkatten van leegstaande winkels tot woningen of kleinere winkelunits. Andere ideeën zijn het stimuleren van startende ondernemers en het vergroten van de cultuurhistorische waarde van de binnenstad, bijvoorbeeld door gevels te herstellen.

Dinsdag 28 maart
Het college van Zeewolde is op bezoek. We sparren samen over hoe je de binnenstad vitaal houdt, bedrjiventerreinen inricht, acquisitie doet voor kavels, de kansen die Lelystad Airport biedt voor de regio en de plannen om windturbines te bouwen in de gemeente Zeewolde. Goed om met elkaar te praten in plaats van over elkaar!

Woensdag 29 maart
De binnenstad blijft me bezighouden. Vandaag spreek ik namelijk met ondernemers en vastgoedeigenaren over de nieuwe winkelstraat. Worden het clicks of bricks, draait het om verkopen of beleven, afhalen of uitkiezen? Tal van trends en ontwikkelingen passeren de revue. De volgende stap is dat we ideeën gaan omzetten in concrete plannen. Als gemeente willen we faciliteren in dit proces en betrokken partijen stimuleren om in actie te komen. Ook hier geldt weer: als we samen de schouders eronder zetten, houden we Nijkerk aantrekkelijk voor winkelend publiek.

Donderdag 30 maart
Met de koopcontracten onder de arm op weg naar FastFood Support en TD Interieurs. Twee groeiende bedrijven die willen uitbreiden. Daarvoor hebben ze de handen ineen geslagen. Ze gaan samen bouwen op bedrijventerrein De Flier. Weer een mooi voorbeeld van lokale samenwerking. Later op de dag ben ik bij de kick-off van Stichting Leergeld Nijkerk. Deze stichting zet zich in om kinderen die in armoede leven kansen te geven. Extra leuk is dat ik daarbij demissionair staatssecretaris Jette Klijnsma mag toespreken. Snel dus nog even mijn speech voorbereiden!

Geplaatst op: 08-05-2017