Op de kaart zetten

Voor je het weet is het jaar alweer een aardig eind op gang en ben je bezig met allerlei interessante projecten en fraaie plannen. Toch kun je echter ook zomaar hard met je neus op de feiten worden gedrukt. Kortgeleden werd bij mij namelijk een kwalijke ziekte ontdekt waardoor ik me ineens realiseerde hoe kwetsbaar een mens eigenlijk is.

Eenieder die mij een beetje beter kent weet ook dat ik er niet de man naar ben om in zo’n geval, hoe confronterend ook, bij de pakken neer te gaan zitten. Ik ben in handen van goeie artsen en de meest recente diagnoses zien er helemaal niet zo onheilspellend uit. Ik heb in mijn leven voor behoorlijk grote uitdagingen gestaan en ook deze, hoe heftig ook, ga ik strijdbaar aan. De blijken van medeleven die ik inmiddels al heb ontvangen doen me goed en motiveren me om optimistisch te blijven!

Nijkerk werd onlangs verrast door het aangekondigde vertrek van onze burgemeester, Gerard Renkema. Hij is gedurende 17 jaar intensief met onze gemeente bezig geweest en daarvoor verdient hij waardering. Nijkerk blijft aan alle kanten bewegen. Daarbij ben ik van mening dat er best een beetje haast kan worden gemaakt met een aantal op stapel staande projecten. Volgens mij heeft het gedraal rond het zogenaamde Jumbo-terrein nu lang genoeg geduurd en moeten de verantwoordelijke mensen nu toch echt eens een klap geven op de bouwplannen.

Ook in het Paasbos staan mooie dingen te gebeuren en ik lees namens de gemeente al veel over de invulling van het plan daar. Eerlijk gezegd vind ik dát dan weer wat voorbarig. Ik vraag me als belanghebbende oprecht af of er al goed gekeken is naar de financiële en economische haalbaarheid en als er dan toch al behoorlijk wat over geroepen is dat ga ik er vanuit dat men straks doortastender te werk gaat als rond de eerdergenoemde bouwplannen tegenover de kerk. In de wetenschap dat er in Nijkerk veel woningen nodig zijn móéten we echt gaan doorpakken, dus het zou helpen als daarbij een helder beleid wordt gevoerd.

Ook voor Sparta Nijkerk staat er belangrijke 2e competitiehelft op het programma. Kortgeleden was ik bij de eerste wedstrijd na de winterstop en dat was er direct één om van te smullen! In een volgepakte Ebbenhorst maakte onze club er in de wedstrijd tegen IJsselmeervogels een waar voetbalfeest van. Knap dat al die vrijwilligers bij Sparta Nijkerk alles zo strak georganiseerd hadden. Ik heb genoten en vind dat Nijkerk die middag maar weer eens goed op de kaart is gezet. Chapeau! Ik weet dat er door veel mensen hard is gewerkt om de club op dit niveau te brengen en te houden dus een feestelijk competitieslot is zo langzamerhand wel eens een keer verdiend. Dat we op De Ebbenhorst ook nog steeds ambitieuze bouwplannen hebben is geen nieuws. Ik heb me laten vertellen dat de start van de werkzaamheden er nu toch aan zit te komen. Nu heeft men bij Sparta Nijkerk al niet te klagen over de huisvesting maar een opgeknapt, (gedeeltelijk) gerenoveerd en gemoderniseerd clubgebouw zou prima passen bij een 2e divisieclub.

Gerard van den Tweel

Geplaatst op: 14-02-2024