Ook in coronajaar groeit aantal banen in Nijkerk

NIJKERK – Ook tijdens de coronacrisis is de Nijkerkse economie gegroeid. Het groeitempo lag wel lager dan in voorgaande jaren, blijkt uit nieuwe cijfers.

Per saldo creëerden bedrijven uit Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen vorig jaar 300 extra banen. Het totaal aantal banen in de gemeente Nijkerk groeide daarmee naar 24.900.

De werkgelegenheidsgroei lag met een kleine plus van 1,2 procent wel op het laagste niveau in vijf jaar tijd. Ter vergelijking: in 2019 creëerden werkgevers in de gemeente Nijkerk samen nog 1090 nieuwe banen.

Nieuwe bedrijven
Ook het aantal bedrijven in de gemeente Nijkerk nam in het coronajaar 2020 toe. Eind vorig jaar kende de gemeente Nijkerk 4.660 vestigingen. Dat zijn er 160 meer dan een jaar eerder, een stijging van 3,56 procent.

De cijfers zijn afkomstig van stichting LISA, die informatie over vestigingen en werkgelegenheid in heel Nederland bijhoudt. De economische ontwikkeling van de gemeente Nijkerk is vergelijkbaar met die van andere gemeenten in Nederland. De coronacrisis remde weliswaar de groei van de werkgelegenheid, maar bracht die niet helemaal tot stilstand.

Geplaatst op: 29-10-2021