Nieuwe kaders voor huisvesting arbeidsmigranten

NIJKERK – Buitenlandse werknemers van bedrijven in de gemeente Nijkerk hebben recht op fatsoenlijke woonruimte tegen een redelijke prijs. Bedrijven mogen huisvesting niet gebruiken als buitensporig verdienmodel.

Dat stelt de gemeente Nijkerk in een nieuwe beleidsnota die gaat over woonruimte voor arbeidsmigranten. De gemeente schat in dat er tussen de 1200 en 1600 arbeidsmigranten werkzaam zijn bij bedrijven in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. Vooral food- en foodgerelateerde bedrijven maken voor hun productiewerkzaamheden veel gebruik van buitenlandse werknemers. Zij wonen nu bijvoorbeeld op vakantieparken in de regio of ze delen met meerdere mensen een woning of bedrijfswoning. Er is volgens de gemeente een sterke behoefte aan specifieke huisvesting voor arbeidsmigranten in de gemeente Nijkerk, maar dat mag niet ten koste gaan Nijkerkse inwoners die op zoek zijn naar betaalbare woonruimte. Geclusterde huisvestingDe gemeente schrijft daarom in haar beleidsnota dat het een locatie gaat aandragen voor ‘geclusterde huisvesting van arbeidsmigranten’.

Goed beheer moet ervoor zorgen dat er geen overlast voor omwonenden ontstaat. Om de doelen op het gebied van huisvesting voor arbeidsmigranten te bereiken wil de gemeente samenwerken met bedrijven. Het voorstel is om in een convenant vast te leggen hoe de ambities van de gemeente en bedrijven bereikt kunnen worden.

Geplaatst op: 29-10-2021