Nijkerkse economie deed het goed in 2022

Nijkerk – Ondanks de sterk gestegen kosten voor personeel en materialen doen de Nijkerkse ondernemers het nog steeds erg goed. Zo steeg de werkgelegenheid in 2022 met 5,1 procent. Meer dan gemiddeld in Gelderland, waar de toename 4,2 procent was.

Dat blijkt uit de vierde editie van de Economische Monitor die het Nijkerkse college inmiddels openbaar gemaakt heeft. Uit de monitor blijkt dat de gemeente Nijkerk het op verschillende fronten bovengemiddeld goed doet in vergelijking met andere gemeenten.

Zo heeft Nijkerk een groter aantal bedrijfsvestigingen per 1.000 inwoners dan in de provincie Gelderland gemiddeld het geval is. In totaal zijn dat er in de gemeente nu 4.820. Nijkerk scoort nog steeds hoog in de landelijke monitor. De gemeente staat op de 5e plaats in de ranglijst van sterkste MKB-gemeenten (de enige Gelderse gemeente in de top 10). In de ranglijst van prestaties, gemeten over het totale Nederlandse bedrijfsleven, is een 58e plaats te noteren. Daarnaast is Nijkerk als ‘industriële MKB-gemeente’ op de 22e plaats te vinden van de landelijke ranglijst.

Per 1 januari 2022 telt Nijkerk 1.407 bedrijven per 10.000 inwoners, ook weer meer dan het Gelderse en Nederlandse gemiddelde. Opvallend is verder dat slechts 4 bedrijven een faillissement aanvroegen in het afgelopen jaar. Verder gingen er 582 bedrijven uit de startblokken.

Aantal banen
De Economische Monitor geeft ook cijfers prijs van het aantal banen dat er in Nijkerk is ingevuld. In de periode 2020-2021 nam het aantal banen toe tot 24.930. Dat is een groei van 1.120 banen (+5,1 %) ten opzichte van 2021. Daarmee heeft de groei van het aantal banen (na een afvlakking in 2020 en 2021) zich verder doorgezet. Hierbij blijven de agro-, food-, maak- en logistieke sector sterk vertegenwoordigd in het Nijkerkse.

Uit de monitor blijkt opnieuw dat bedrijventerreinen erg belangrijk zijn voor de Nijkerkse economie. Ruim de helft (53%) van de totale werkgelegenheid is te vinden op deze bedrijventerreinen. Ter vergelijking: ruim 10 jaar geleden was dat nog 46%.

Winkelruimtes
Winkelruimtes waren in 2022 weer beter bezet. Nijkerk kampte tot voor kort met forse leegstand, maar, zo geeft de monitor aan: “De dalende trend van de afgelopen jaren zette zich in 2022 gelukkig voort.” De opstellers van de monitor concluderen dat de economie van Nijkerk in 2022 opnieuw is gegroeid, dat de economie bovendien divers is en dat deze diversiteit de kwetsbaarheid bij schommelingen vermindert. “Dat de werkgelegenheid op de twee grootste (wat oudere) bedrijventerreinen het meest toenam, onderstreept het belang van gezamenlijk inzetten op toekomstbestendige bedrijventerreinen.”

Geplaatst op: 06-06-2023