Nieuwe vragen in de directiekamer

Als ondernemer is het belangrijk om regelmatig na te denken over de toekomst van je bedrijf en je businessmodel. Duurzaamheid is daarbij een thema waar je niet (meer) omheen kunt.

Opdrachtgevers stellen namelijk steeds vaker harde eisen op dit gebied. Overheden nemen het op in aanbestedingen, bedrijven zoeken duurzame partners en ook consumenten letten in hun aankoopgedrag steeds meer op duurzaamheid.

What’s next?
Dat zorgt voor nieuwe vragen in de directiekamer. De stap naar ledverlichting en ander laaghangend ‘duurzaamheidsfruit’ is waarschijnlijk al wel gezet, maar hoe ga je nu verder? Weet je bijvoorbeeld hoe hoog de CO2-uitstoot is van je activiteiten? En hoe verduurzaming kan bijdragen aan je verdienmodel?

Vanuit Alfa Accountants & Adviseurs denken we op dit gebied met klanten mee. We hebben adviseurs in dienst die bedrijven bijvoorbeeld ondersteunen bij het behalen van certificeringen zoals de CO2-prestatieladder en ISO 14001. Ook kunnen we je CO2-uitstoot in kaart brengen en laten zien welke impact je bedrijf heeft op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Of je helpen bij het verkrijgen van duurzaamheidssubsidies of groene financiering.

In gezelschap van Tony’s Chocolonely
Die duurzame diensten zijn voor ons méér dan business. Duurzaamheid zit diep in het dna van Alfa. We proberen zelf ook op ieder vlak het goede voorbeeld te geven. Onze lease-auto’s zijn elektrisch, onze kantoren papierloos en op het dak liggen zonnepanelen. We serveren direct trade koffie en koekjes die gemaakt zijn door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En via de Alfa Foundation zetten we ons in voor maatschappelijke goede doelen. Verder zijn we betrokken bij de Social Impact Factory, waar we pro deo sociale start-ups adviseren.

Dankzij die inspanningen zijn we de trotse drager van het B Corp certificaat, een internationale erkenning voor bedrijven die naast financieel resultaat ook nadrukkelijk duurzame en sociale doelen nastreven. We bevinden ons daarmee in goed gezelschap van onder meer Dopper, Triodos Bank, Tony’s Chocolonely en Fairphone. Wil je met jouw bedrijf straks ook in dat rijtje staan en de volgende stap zetten in een duurzame bedrijfsvoering? Dan voeren wij graag een goed gesprek met je, waarin je ontdekt dat er óók accountants zijn die breder denken dan financiële cijfers en fiscale kansen.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs

www.alfa.nl