‘Ik verwacht een uitbundige inhaalslag’

NIJKERK – Een nieuwe lockdown bezorgde veel ondernemers een valse start van 2021. Toch is Paul Verhoef (directeur Rabobank Randmeren) niet ongerust. Uitzonderingen daargelaten komen Nijkerkse bedrijven de coronacrisis prima door. En dan moet de grote inhaalslag nog komen. Een gesprek over de stand van de lokale economie, wat succesvolle bedrijven goed doen en de rol en toekomst van ‘zijn’ bank.

Wat zien jullie achter de schermen in het Nijkerkse bedrijfsleven?
Voor een deel van de bedrijven is het kommer en kwel en de nieuwe lockdown raakt nu ook retailers. De pijn die dat doet wil ik niet bagatelliseren. Maar tegelijkertijd deed 70 procent van het mkb het vorig jaar gewoon goed, met vaak zelfs een omzetstijging. Ook horecabedrijven hebben het best goed gedaan hoor. Toen de terrassen open mochten en het toerisme deze zomer in eigen land explodeerde, hebben veel horeca- en recreatiebedrijven hier in de omgeving echt goed verdiend. Ik ben dus niet zo negatief.

Maar hoe lang blijft dit goed gaan?
We zitten nu in een dip en die wordt iets dieper door het verlengen van de lockdown, maar er komt een omslag. Ik verwacht in de loop van het jaar een inhaalslag als het gaat om bestedingen. En mijn gevoel is dat die inhaalslag echt uitbundig wordt. Er staat veel geld op de bankrekening, we hebben lang niets kunnen doen. Straks gaan we massaal op vakantie en uit eten. Daar ben ik van overtuigd. Uitzonderingen daargelaten verwacht ik dat de meeste bedrijven er relatief snel weer bovenop komen en dat onze economie in een tot anderhalf jaar goed herstelt.

Hoe ondersteunen jullie bedrijven die het zwaar hebben?
In maart en april 2020 hielden veel bedrijven even hun adem in: welke impact gaat dit hebben? We sprongen toen in door uitstel van aflossing aan te bieden en zo in feite extra liquiditeit te creëren. In de praktijk zagen we dat veel ondernemers dat niet nodig bleken te hebben en al vrij snel aanklopten: kunnen we toch aflossen? Daarom hebben we dat nu niet meer standaard aangeboden.

Maar het is dus niet alle hens aan dek op de afdeling bijzonder beheer?
Nee, dat hadden we overigens wel verwacht. Er lagen scenario’s om de capaciteit op te schalen, maar dat bleek niet nodig. De overheidssteun heeft daarbij een grote rol gespeeld. Veel bedrijven hebben wel uitgestelde schulden opgebouwd die ooit terugbetaald moeten worden. Of dat een probleem oplevert? Dat is nu nog niet in te schatten. De tijd zal het leren. Wij kijken in ieder geval op individueel niveau of een bedrijf in de kern levensvatbaar is als er wordt aangeklopt voor extra financiering.

Kijken jullie daarbij nu door een andere bril?
Nee. In principe geldt dat als je voor de coronacrisis levensvatbaar was, dat je dat grosso modo ook na de crisis zult zijn. Als we bijfinancieren kijken we natuurlijk wel of een bedrijf in staat is om die extra schuld uiteindelijk terug te verdienen. Maar in essentie kijken we dus naar of er leven in een bedrijf zit. Als ik zelf met ondernemers praat, vraag ik bijvoorbeeld nooit naar omzet. Ik wil weten welke drie onderwerpen er in het afgelopen half jaar steeds terugkeerden in het directieoverleg. Wat houdt je bezig? Als ik alleen het verhogen van omzet en terugdringen van kosten hoor, dan begin ik me zorgen te maken.

Welke structurele impact heeft deze periode?
Ik denk dat consumentengedrag in sommige opzichten blijvend veranderd is. Online shoppen heeft een impuls gekregen, ook mensen die eerder niet online bestelden hebben het gemak ervaren. Een deel van die omzet zal terugvloeien naar offline, maar niet volledig.

Wat zijn kenmerken van bedrijven die ondanks de economische tegenwind nu goed presteren?
Dat zijn bedrijven met een groot adaptief vermogen, zowel mentaal én organisatorisch. Het is altijd belangrijk om na te denken over de houdbaarheid van je verdienmodel, maar dat geldt nu extra. Kan je benoemen wat jouw toegevoegde waarde is als je bijvoorbeeld kleding of keukenartikelen verkoopt? En ben je in staat om dat te vermarkten? Door de digitalisering worden markten transparanter en neemt de concurrentie toe. Zoek daarom naar een niche, een onderscheidende klantbenadering of partnerships in de keten waardoor je samen een grotere toegevoegde waarde creëert. Ook inzetten op recurring business via bijvoorbeeld abonnementen is een belangrijke trend, omdat daarmee een stabielere cashflow ontstaat.

Rabobank Randmeren zette in de afgelopen jaren zelf ook in op verandering. De bank ging nadrukkelijker werken vanuit de vijf kernen in het gebied en investeerde onder meer in de vernieuwing van vestigingen. Zo is het bankkantoor in Nijkerk onlangs opnieuw ingericht. Daarmee gaat Rabobank tegen de trend in, waarbij banken steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen.

Hoe zit dat?
Door nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen we tegenwoordig effectief en efficiënt samenwerken als we niet fysiek bij elkaar zijn. Dan kiezen wij er natuurlijk voor om vanuit lokale kantoren te werken. We hebben daarbij het geluk dat veel van onze medewerkers hier ook wonen, de mensen kennen en relaties bouwen. Want ondanks dat de wereld digitaliseert, ben ik ervan overtuigd dat het belangrijk is om lokaal aanwezig te zijn en in de manier waarop we onze diensten aanbieden waarde toe te voegen.

Welke rol heeft de bank vandaag de dag nog in zakelijke financieringen?
Geld is tegenwoordig makkelijker beschikbaar en de laatste jaren hebben we ook in de zakelijke markt opkomst van alternatieve financiering gezien. Van crowdfunding tot private investeerders. Maar dat is bijna altijd assetgedreven en met een relatief lage leverage. Financieren op de cashflow, een goed plan en je blauwe ondernemersogen? Daarvoor kom je toch al snel bij de bank uit, omdat het gewoon een complexere financieringsvorm is.

Wat zijn de speerpunten van Rabobank in de komende jaren?
We richten ons op drie grote thema’s. De eerste is de transitie van de voedselketen, waarbij we als grootste agrofinancier een bijdrage willen leveren aan de overgang naar een systeem waarin de boer een betere prijs krijgt en er meer oog is voor milieueffecten. Dat is overigens een transitie die tijd kost. Dat geldt ook voor de energietransitie. We willen daarin onze maatschappelijke rol als grote hypotheekverstrekker pakken, maar zien ook het commerciële belang. De komende jaren zal de klimaateconomie exponentieel groeien. Ik ben ervan overtuigd dat wat we nu zien, nog maar twee tot drie procent is van waar het naar toe gaat. En tot slot willen we het mkb als motor van onze economie helpen om te groeien, te innoveren en te verduurzamen.

Hoe doen jullie dat?
Dat doen we bijvoorbeeld via Rabo Match & Grow. Daarin koppelen we start-ups aan ervaren ondernemers. Startende ondernemers vinden het vaak lastig om een netwerk op te bouwen, de juiste kennis in huis te halen of kapitaal te vinden. Met Rabo Match & Grow willen we ze helpen om de volgende stap vooruit te zetten, waarmee we de lokale economie versterken. Daarnaast gaan we weer Rabo miniMasters organiseren. Dat is een leerprogramma waarin ondernemers samen werken aan het versterken van hun businessmodel.

Geplaatst op: 19-02-2021

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.