Aan de slag met de vrijetijdseconomie

Recreatie en toerisme vormen een steeds belangrijkere peiler van de Nijkerkse economie. Wist je bijvoorbeeld dat er jaarlijks ruim 190.000 toeristische overnachtingen zijn in hotels en recreatieparken in onze gemeente? En dat de vrijetijdssector goed is voor 1260 banen?

Alle reden om goed na te denken hoe we samen deze mooie sector verder kunnen versterken. Daarvoor is in de afgelopen periode veel gesproken onder meer ondernemers en vertegenwoordigers van regionale recreatie- en toerismeorganisaties. Het resultaat? Een visie op de vrijetijdseconomie voor de periode tot en met 2030, die deze maand besproken wordt in de gemeenteraad.

Ook voor eigen inwoners
We hebben bewust gekozen voor die term: vrijetijdseconomie. Waar we ons in het verleden vooral focusten op het verleiden van toeristen, willen we ons nu richten op alle vrijetijdsgenieters. Daar horen nadrukkelijk ook inwoners van Nijkerk bij. We vinden het belangrijk dat er voor hen voldoende, hoogwaardige mogelijkheden zijn om te recreëren. Toerisme is in de nieuwe visie dus geen doel op zich, maar een middel om groei te realiseren in welzijn en welvaart van Nijkerkse burgers en bedrijven.

Profilering en doelgroep
Voor de visie hebben we goed nagedacht waar Nijkerk voor staat en wat deze regio aantrekkelijk maakt. En dat is best veel! Je vindt hier bossen, heide, water, strand en een aantrekkelijke binnenstad. Je kunt hier wandelen, fietsen, watersporten en dankzij onze centrale ligging maak je makkelijk uitstapjes in de omgeving. Door marketinginspanningen te bundelen, willen we die sterke punten onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep. We mikken daarbij op toeristen en recreanten die houden van rust en kleinschaligheid. Een doelgroep die kwaliteit waardeert boven kwantiteit. Het aanbod dat voor deze groep interessant is, biedt namelijk ook waarde voor eigen inwoners.

Natuurlijk zien we ook kansen en verbeterpunten. We denken dan bijvoorbeeld aan het stimuleren van zakelijk toerisme of een verlengd seizoen, waarbij evenementen en activiteiten goed gepland en op elkaar afgestemd worden. We zetten dan ook in op het versterken van de verbinding tussen bedrijven en andere partijen die betrokken zijn in de vrijetijdseconomie. Want als we elkaars kracht benutten, wordt iedereen daar de komende jaren beter van. Toeristen, recreanten, inwoners én ondernemers in onze mooie vrijetijdseconomie.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder economische zaken van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 19-02-2021