Minder zzp’ers vragen steun, recreatiesector krabbelt op

NIJKERK – 629 zelfstandig ondernemers in Nijkerk hebben tot nu toe gebruikgemaakt van inkomensondersteuning door de overheid, omdat door de coronacrisis hun inkomen deels of geheel is weggevallen. De laatste maanden neemt het aantal aanvragen af.

Dat blijkt uit een update van de gemeente Nijkerk. Direct na het uitbreken van de coronacrisis deden veel zzp’ers een beroep op de TOZO-regeling. In mei waren er al zo’n 500 aanvragen gedaan. De laatste maanden komen er dus relatief weinig nieuwe aanvragen bij.

Nijkerkse recreatieondernemers maakten in de zomer iets goed van de schade die in het voorjaar ontstond, toen huisjes, hotels, campings en groepsaccommodatiess leeg bleven. “Nederlandse toeristen hebben vervolgens in de zomer onze gemeente meer dan anders weten te vinden. De bezettingsgraad van de recreatieparken is in de zomer flink gestegen, praktisch alle accommodaties zijn verhuurd geweest. Voor de bestedingen in de binnenstad, bootverhuur en bezoek aan de regio is dit zeer positief geweest.”

Ook bewoners uit de regio wisten Nijkerk beter te vinden, wat zich vertaalde in drukkere winkelstraten. Ook de campings in de regio profiteerden van de toeristische opleving deze zomer, voor Nijkerkse hotels en groepsaccommodaties blijven het lastige tijden.

Geplaatst op: 20-10-2020