Gaan gemak en IT-veiligheid samen?

Even thuis nog dat rapport af maken. Onderweg op je smartphone die order vastleggen in het CRM-systeem. Of vanaf je tablet die presentatie updaten. We vinden het tegenwoordig heel gewoon.

Het maakt organisaties wendbaar en verhoogt de individuele productiviteit. Ook vinden veel medewerkers het een groot voordeel dat ze voortaan zélf kunnen bepalen waar, hoe en wanneer ze werken. Zo zorgt IT-gemak voor werkgeluk.

Met dezelfde snelheid waarmee medewerkers op dit moment nieuwe IT-mogelijkheden omarmen, nemen echter ook de hoofdbrekens van IT’ers binnen het mkb toe. Hoe beveilig je apps en data op een potentieel onbeperkte verscheidenheid aan devices (die meestal ook persoonlijke apps en data bevatten), via alle mogelijke soorten netwerken en op alle mogelijke locaties?

Wat je vaak ziet is dat IT-afdelingen geneigd zijn om de keuzevrijheid van medewerkers te beperken of om de eindpuntomgeving op andere manieren aan banden te leggen. Ze doen bijvoorbeeld deur op slot voor  ‘consumentenapparatuur’ of verbieden dat je op privé devices werkt. Dat werkt vaak goed op papier, maar is in de praktijk zelden houdbaar en ook niet wenselijk.

Als IT-afdeling ontkom je er niet aan om vroeg of laat toegang te gaan bieden tot alle mogelijke apps, ongeacht locatie of type device. Daarom is het slim om nu al een securitybeleid te ontwikkelen waarbinnen bijvoorbeeld consumentenapparatuur, databeveiliging, security awareness, privacy en trends als ‘Bring You Own Device’ een veilige plek hebben.

Niet alleen bovengenoemde hoofdbrekens vormen trouwens speerpunten voor een andere security-strategie. De topprioriteiten liggen op het vlak van netwerkbeveiliging en identiteits- en toegangsbeheer. Investeringen in netwerkbeveiliging blijven sterk groeien.

De belangrijkste aanleiding om het securitybeleid aan te scherpen? Dat is vaak een incident. Ook risicoanalyses met betrekking tot bedrijfsprocessen en het ontstaan van nieuwe dreigingen fungeren vaak als trigger. En dan zijn er nog organisaties die minimaal jaarlijks hun hele IT-beveiligingsplan doorlichten.

Een goede zaak, maar ook deze aanpak heeft zijn eigen zwakke plekken. De belangrijkste? De inspanningen zijn er vooral op gericht op de huidige IT-omgeving te beveiligen, terwijl de kunst is om juist proactief stappen te zetten waardoor jouw medewerkers mórgen veiligheid én IT-gemak kunnen combineren.

Hoe je dat doet en wat daarbij dé kritische succesfactoren voor informatiebeveiliging zijn? In een persoonlijk gesprek geef ik je graag antwoord op deze en andere prangende IT-vragen.

Robert Pieterman is operationeel directeur bij eXpertiZe in Nijkerk.

T  088-200777/ 06-28285760

www.expertize.nl