Nijkerkse havenbedrijven gaan meer betalen

NIJKERK – Bedrijven die gebruikmaken van de Nijkerkse haven, moeten vanaf volgend jaar gaan meebetalen aan het onderhoud daarvan. De gemeente Nijkerk voert namelijk vanaf 2021 kadegeld in.

De bedrijven moeten straks 6 tot 7 cent betalen per ton bulkgoederen die ze overslaan aan de Nijkerkse kades. Voor stukgoederen gaat het om een bedrag van 32 tot 65 euro per schip.

Met de invoering van het kadegeld moet het beheer en onderhoud van de haven, het sluiscomplex en de beweegbare brug over de Arkervaart meer kostendekkend worden. Op dit moment legt de gemeente jaarlijks zo’n 200.000 euro bij om de haven goed bereikbaar en in goede conditie te houden.

Door het invoeren van het kadegeld komt er naar verwachting 50.000 euro per jaar extra binnen. Daardoor dekken de haveninkomsten straks 57 in plaats van 47 procent van de kosten. Vergelijkbare havens in de regio laten bedrijven die profiteren van de havens eveneens meebetalen aan het beheer en onderhoud. De tarieven van de havens van Wageningen en Harderwijk liggen zelfs nog iets hoger dan de bijdrage die Nijkerk gaat hanteren.

Belangrijk voor economie
Onder andere grote bedrijven als ABZ Diervoeding en De Heus maken volop gebruik van de Nijkerkse haven. Het havengebied heeft volgens de gemeente dan ook een belangrijke economische functie voor de gemeente Nijkerk en omgeving. “Het draagt substantieel bij aan werkgelegenheid. Mede daarom is het belangrijk om een haven in goede staat van onderhoud te hebben.”

Geplaatst op: 20-10-2020