Kom jij in aanmerking voor energietoeslag?

Om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende energieprijzen introduceerde het kabinet een eenmalige generieke energietoeslag. Dit kan oplopen tot ruim 800 euro. Deze toeslag geldt voor huishoudens met een laag netto-inkomen.

Wanneer heb ik recht op energietoeslag?
Gemeenten voeren deze regeling uit en stellen eigen voorwaarden voor het toekennen van de energietoeslag. In elk geval moet je een ‘laag inkomen’ hebben. Daarbij is de richtlijn van de Rijksoverheid een inkomen lager van 120 procent van het minimumloon of het hebben van een bijstand, IOAW-, -IOAZ of BbZ-uitkering.

Sommige gemeenten keren de energietoeslag echter uit bij een inkomens tot slechts 110 procent of zelfs 140 procent van het bijstandsniveau. Spaargeld, ander vermogen of het hebben van een eigen huis wordt in verschillende gemeenten niet in aanmerking genomen. Wel moet je een energiecontract op eigen naam hebben of bijvoorbeeld huren inclusief elektra/gas. Raadpleeg de website van de gemeente Nijkerk.

Peildatum en referteperiodep
De gemeente bepaalt de peildatum voor de inkomenstoets. Dit kan een vaste datum zijn (bijvoorbeeld 1 januari of 1 maart 2022) of de datum van aanvraag van de energietoeslag. Ook bepaalt de gemeente de periode waarover het inkomen in aanmerking wordt genomen, de referteperiode. Dit kan een maand zijn, een aantal maanden of een jaar.

Wanneer heb je recht op de toeslag?
Daar zijn meerdere aanleidingen voor. Bijvoorbeeld: Je hebt jouw onderneming gestaakt en leeft van vermogen (waaronder spaargeld). Je hebt te maken met ondernemingsverliezen en ook een eventuele partner heeft geen of weinig inkomen. Of je hebt vanwege andere redenen (tijdelijk) weinig netto-inkomen.

De energietoeslag is belastingvrij en het ontvangen van de energietoeslag heeft geen gevolgen voor de huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag of uitkering zoals een Wajong-uitkering. Je vraagt hem aan via de gemeente. Let op: de datum dat een toeslag aangevraagd kan worden kan per gemeente verschillen. Bij de meeste gemeenten kan dit tot 31 december 2022.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs. Je kunt hem bereiken via rnonkes@alfa.nl.

www. alfa.nl

Geplaatst op: 06-09-2022