Schade gedekt bij brand op pand met zonnepanelen?

Een uitbrekende brand bij uw bedrijf of het pand ernaast is rampzalig. Maar nog groter kan het probleem zijn als er brand uitbreekt bij een aangrenzend pand waar zonnepanelen op het dak aanwezig zijn.

Want hoewel zonnepanelen onmisbaar zijn voor de energietransitie, brengen ze in geval van brand een fors omgevingsrisico met zich mee. Zonnepanelen spatten bij brand namelijk uit elkaar en verspreiden minuscule glas- en metaaldeeltjes.  Wanneer die deeltjes soms kilometers verderop neerdalen in wateren, weilanden en woonwijken kan dit gevaar opleveren voor mens en dier. Zo’n gebied zal dan grondig schoongemaakt moeten worden, wat een hele operatie is. Wie draait er op voor de kosten die hiermee gepaard gaan?

Zonnedak verplicht
Een actueel vraagstuk, zeker nu vanaf 2025 een zonnedak verplicht wordt gesteld voor alle grote gebouwen, dus ook voor bedrijfsgebouwen. In mijn gesprekken met ondernemers wijs ik hen daarom op schade door toedoen van een brand waarbij zonnepanelen uiteen zijn gespat. En ik vertel hen dat de milieuschadeverzekering op opruimingskostenverzekering hierbij uitkomst biedt.

In gesprek
Loopt u als ondernemer het risico zelf te moeten opdraaien voor de kosten van de vervolgschade van een brand in de buurt? Controleer of u hiervoor de juiste verzekeringsdekking heeft geregeld! Graag ga ik met u in gesprek over dit onderwerp en bekijken we samen hoe Univé u hierbij zo goed mogelijk kan helpen.

Jaap van de Vuurst is Verzekeringsadviseur Buitendienst Bedrijven bij Univé. Hij is bereikbaar via j.vandevuurst@unive.nl.

www.unive.nl

Geplaatst op: 06-09-2022