Keuzes voor een bloeiende economie

NIJKERK – Nijkerk heeft een sterke economie en dat willen we graag zo houden. Daarom hebben we als gemeente recent een nieuwe economische visie gepresenteerd.

Daarin kijken we vooruit naar 2030: hoe spelen we tot die tijd in op veranderingen in de economie. En hoe verbinden we onze eigen kracht met de regio en werken we samen met partners aan een bloeiende economie die bijdraagt aan een brede welvaart?

Laat ik met dat laatste beginnen. Een sterke lokale economie is namelijk niet alleen fijn voor ondernemers. Het betekent ook dat we voldoende banen en stageplekken hebben voor onze inwoners, die op hun beurt weer geld uitgeven in de eigen dorpen en voorzieningen in stand houden. Bloeiende bedrijven hebben ruimte om sportclubs en andere verenigingen te steunen. Ook maken ze evenementen mogelijk die Nijkerk zo aantrekkelijk maken. Kortom: van een bloeiende economie profiteren we allemaal!

Slim omgaan met schaarse ruimte
Ook als het gaat om opgaven voor de komende jaren kijken we met een brede blik. Onze economie bevindt zich niet op een eilandje, maar is verbonden met de regio. Dat is maar goed ook, want er liggen heel veel opgaven die ruimte vragen. We hebben plek nodig om te wonen, om te recreëren, om te verduurzamen. Dat vraagt om balans. Je hebt niets aan veel ruimte voor bedrijven als nieuwe werknemers vervolgens hier niet kunnen wonen of elke dag in de file staan om op hun werk te komen. Niet alles kan en niet alles hoeft ook in de eigen gemeente. Daarom kijken we goed hoe we samen met regiogemeenten elkaar kunnen aanvullen. Ondertussen maken we kwalitatieve keuzes in de uitgifte van bedrijventerreinen, waardoor we bedrijven aan ons binden die passen bij het profiel van Nijkerk en hier waarde toevoegen.

Van visie naar uitvoering
De economische visie brengt veel samen waar we in de afgelopen jaren hard aan hebben gewerkt. Denk bijvoorbeeld aan de detailhandelsvisie en de visie op de vrijetijdseconomie, of de inspanningen met betrekking tot het Food Production Cluster. Daarin trokken we – net als bij deze economische visie – steeds op met ondernemers, die meedachten en input gaven. Ik ben trots op de visie die er nu ligt, tegelijkertijd is het ook pas een begin. Want nu komt het aan op de uitvoering. Ook daarbij zoek ik graag de samenwerking met u als ondernemer, om samen te bouwen aan een bloeiende lokale economie.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 13-12-2021