De strijd tegen personeelstekort

Hoe vindt u goed personeel? ‘The war on talent’ wordt het in deze tijd ook wel genoemd. In mijn vorige column schreef ik over het binden, boeien en het belang van het behouden van medewerkers. De stap hiervóór is echter, hoe zorgt u dat de vacature die er binnen uw bedrijf is, vervuld wordt? Gok niet op de inzet van één kanaal, maar spreid uw kansen. En hoe zorgt u voor de juiste munitie?

1. Maak uw zoektocht naar talent in uw omgeving bekend. Hierdoor vergroot u niet alleen uw bereik, maar ontstaat er ook reuring op plaatsen die u anders niet had bereikt. Breng op deze wijze de tamtam op gang.

2. Zorg dat uw medewerkers op de hoogte zijn van de vacature. Zij zijn een belangrijke bron. De ervaring leert dat 30% van de kandidaten ‘via via’ een baan vindt. Beloon de medewerker met een bonus als deze een geschikte en aangenomen kandidaat aanlevert.

3. Zet de vacature prominent en zichtbaar uit op uw website, op een pagina die weinig surfgedrag nodig heeft. Plaats de vacature op social media. Dat kan gratis, maar ook via gesponsorde updates.Enthousiasmeer uw medewerkers en netwerk-contacten om posts op Facebook, Instagram en YouTube te reposten op hun eigen social media kanalen. Hierdoor wordt de spreekwoordelijke ‘vijver’ vergroot.

4. Denk na over het imago van uw bedrijf en realiseer u dat deze niet alleen wordt bepaald door de arbeidsvoorwaarden. Werknemers letten bij hun keuze tevens op werksfeer, collega’s en werkinhoud. Laat de sociale en professionele kant zien van uw bedrijf door het in beeld brengen van aansprekende opdrachten en projecten, maar ook de mensen achter uw organisatie. Het posten van een gezellig bedrijfsuitje of een korte video van een werkdag kan hier een positieve bijdrage aanleveren.

5.Veel organisaties staan voor een uitdaging in hun zoektocht naar de juiste mensen. Is het verstandig om door te zoeken naar de ideale kandidaat die 100% matcht? Kijk ook naar andere doelgroepen. Denk aan mensen die (nog) niet de vereiste ervaring hebben en leid hen zelf intern op. Of kijk naar omscholing of interne taakverdeling. Verbreed uw horizon door op een andere manier naar talent te kijken. Competenties, vaardigheden en leervermogen worden steeds belangrijker.

Ga de strijd aan en zorg voor de juiste skills. Ik help u daar graag bij.

Geralda van de Biezen | HR adviseur
T 0342-47 34 44 | E gvdbiezen@schuiteman.com