Waarom je uit zakelijk oogpunt wilt verduurzamen

Op de recente klimaattop in Glasgow scherpten landen acties om de klimaatdoelen te halen weer een beetje aan. Je kunt daar als ondernemer van alles van vinden, maar de trend is duidelijk en dus zul je vroeg of laat moeten meebewegen met je bedrijf. Ik geef je twee zakelijke redenen om dat nu al te doen en leg uit hoe we bij Alfa Accountants en Adviseurs niet alleen praten over duurzaamheid, maar je ook concreet ondersteunen.

Van subsidie naar kostenpost
Veel maatregelen om je bedrijf te verduurzamen worden nu nog gesubsidieerd of fiscaal gestimuleerd. Je kent ongetwijfeld regelingen als de Vamil, MIA en EIA. Er komt een moment dat de positieve prikkel verandert in een negatieve prikkel: de vervuiler betaalt. Je ziet daar nu al de eerste voortekenen van, met discussies over een CO2-budget of CO2-heffing. Maak je nu al de transitie? Dan ben je waarschijnlijk financieel voordeliger uit.

Versterk je concurrentiepositie
Overheidsinstellingen en grote bedrijven houden bij hun inkoop steeds vaker en zwaarder rekening met milieu-effecten. De verwachting is dat die trend zich doorzet in de volledige keten en ook een groeiende groep consumenten verwacht dat bedrijven duurzame keuzes maken. Door te verduurzamen bescherm je jouw verdienmodel en concurrentiepositie.

Concrete ondersteuning
Bij Alfa Accountants en Adviseurs vinden we het niet alleen onze taak om bedrijven op deze trends te wijzen. We staan ook naast ondernemers die stappen willen zetten. Zo helpen we bedrijven om met behulp van de CO2-prestatieladder hun footprint in kaart te brengen en duurzaamheidsplannen op te stellen. Ook hebben veel van onze adviseurs een post-hbo gevolgd over het ontwikkelen van duurzame en circulaire verdienmodellen. Verder ondersteunen we bedrijven met duurzaamheidsverslaggeving en natuurlijk het benutten van financiële en fiscale stimuleringsregelingen.

Ben je benieuwd of we een beetje recht van spreken hebben? Kijk op www.alfa.nl/duurzaam wat we zélf doen. Ook kom ik graag in contact met je om eens te horen welke vragen jij hebt over duurzamer ondernemen of waar je tegenaan loopt op dit gebied. En daarvoor hoef je geen klant bij ons te zijn.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs. Je kunt hem bereiken via rnonkes@alfa.nl.

www/alfa.nl/diensten/duurzaamheidsadvisering

Geplaatst op: 13-12-2021