Intelligente merkactivatie

Hallo 2020, Hallo Hokra.
Dat was begin dit jaar de introductieslogan bij de start van: Hokra Partner Centraal Nederland. In maart gevolgd met een artikel in dit magazine onder de kop: Hokra strijkt neer in Nijkerk.Het idee: een vliegende start maken en Hokra onder de aandacht brengen door inzet van media en merkactivatie. En dat werkte.

Maar.. Covid 19 streek óók neer in midden Nederland. Intelligente lock-down: horeca dicht, evenementen en beurzen gecanceld, thuiswerken. Afspraken werden noodgedwongen afgezegd en aanvragen ingetrokken. Dat duurt maar even, was de algemene gedachte. Inmiddels weten we beter. Hoelang zullen de gevolgen nog merkbaar blijven? Wanneer wordt het weer ‘normaal’? En hoe nu verder? Vragen die veel ondernemers herkennen en bezighouden.

Ondernemen betekent initiatief nemen, dus bedrijven bedachten creatieve concepten, ontwikkelden nieuwe producten en zochten andere doelgroepen. Zoals afhaalconcepten, thuisbezorgen, online events en aangepaste buitenactiviteiten.

En natuurlijk werden ook de kosten tegen het licht gehouden. Waar en hoe kan je besparen?

Reclame, marketing en promotionele communicatie zijn bijvoorbeeld posten waarop dan vaak bezuinigd wordt. Want wat is het effect ervan en wat levert het nou direct op?

Dit lijkt een logische gedachte. Maar is het een verstandige keuze?

Juist als het wat minder gaat heb je toch aandacht nodig om je bedrijf, product of dienst te promoten. Je nét nieuwe concepten onder de aandacht te brengen. Je boodschap over te brengen en een nieuwe doelgroep te bereiken. Dus door juist nu te investeren en te activeren kun je er later van profiteren.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Want als je moet kiezen tussen investeren in marketing en communicatie of bijvoorbeeld het uitbetalen van loon aan medewerkers, is die keuze niet zo moeilijk.

Maar toch, wat als men jou niet meer ziet of hoort? Je geen aandacht geeft aan je doelgroep en er niet meer over je wordt gepraat? Dan is het in andere tijden misschien.. té laat?

Dag 2020, Hallo 2021!

Goede gezondheid en veel activiteit toegewenst!

Tyno Koelewijn is eigenaar van Hokra Partner Centraal Nederland
Telefoon: 06-53388786 | E-mail: tkoelewijn@hokra.nl