‘Nijkerk houdt verbinding met A1/A30’

NIJKERK – Het blijft naar alle waarschijnlijkheid mogelijk om vanuit Nijkerk binnendoor via de N301 naar knooppunt A1/A30 bij Barneveld te rijden.

Het knooppunt gaat de komende jaren op de schop om de files die er dagelijks staan terug te dringen. In november selecteerde minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat uit zes mogelijke oplossingen voorlopig de oplossingsrichting ‘Sober+’.Daarbij blijft de de aansluiting van de N301 op knooppunt A1/A30 grotendeels intact, blijkt uit een eerdere online presentatie. Verkeer vanuit Nijkerk kan straks waarschijnlijk bij het knooppunt de A1 richting Amersfoort op of de A30 richting Ede. De aansluiting op de A1 richting Apeldoorn zou vervallen in deze oplossingsrichting.

Alternatieve route bij files
Voor bedrijven en forenzende werknemers uit Nijkerk is de keuze een prettige, omdat er zo een alternatieve route blijft wanneer het verkeer vaststaat op de A28 of de A1 rond knooppunt Hoevelaken. Met de voorkeur voor Sober+ volgt de minister bovendien het advies op van de bestuurders van Regio Foodvalley, gemeente Barneveld en de provincie Gelderland.

Definitief besluit in 2021
De voorkeursvariant moet nog verder uitgewerkt en onderzocht worden. Daarbij wordt gekeken of de oplossing voldoende bijdraagt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dat gebeurt de komende maanden, waarna de minister begin 2021 de definitieve beslissing neemt. Het is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden aan het knooppunt kunnen starten.

Geplaatst op: 08-12-2020