Gemeente Nijkerk brengt ‘Food-kansen’ in beeld

NIJKERK – Hoe belangrijk zijn foodbedrijven eigenlijk voor de lokale economie van de gemeente Nijkerk? En welke kansen liggen er voor het vormen van een Food Production Cluster? Dat heeft de gemeente Nijkerk in kaart laten brengen.

Uit het onderzoek blijkt dat Nijkerk 27 voedselproducerende bedrijven telt. Samen zijn ze goed voor 2.430 banen. Dat is 10,3 procent van de totale werkgelegenheid in de gemeente Nijkerk. De bedrijven zijn ook nog eens een echte banenmotor. Tussen 2010 en 2020 zorgden ze voor 37,3% meer werkgelegenheid.

Het onderzoek is uitgevoerd met de gemeente Barneveld, de gemeente Scherpenzeel, Regio Foodvalley en de provincie Gelderland. In de gemeenten Barneveld, Scherpenzeel en Nijkerk zijn veel voedselproducerende bedrijven gevestigd. Samen zorgen ze voor bovengemiddeld veel werkgelegenheid vergeleken met de regio en de rest van Nederland.

Ecosysteem rond foodbedrijven
En dan hebben we het nog niet gehad over de bedrijven eromheen. Daarbij valt te denken aan agrarische bedrijven, voedselgroothandels, foodtransporteurs en bedrijven die machines maken voor de foodsector. Ook bij deze bedrijven werken honderden mensen uit de gemeente Nijkerk, die een deel van hun salaris weer lokaal uitgeven. De onderzoekers hebben ook gekeken naar de kansen om het cluster van voedselproducerende bedrijven te versterken. Op het gebied van innovatie en verduurzaming kunnen bedrijven nog meer samenwerken om bijvoorbeeld van nieuwe technologieën gebruik te maken of oplossingen te bedenken voor voedselvraagstukken als de eiwittransitie.

De arbeidsmarkt is gebaat bij een goede voorlichting; laten zien hoe relevant en zinvol het werk in de foodsector is, zal het nog makkelijker maken om in te stromen in de branche. De Food Academy Nijkerk is hier al volop mee bezig. Aandachtspunt is ook een goed vestigingsklimaat: een sterk Food Production Cluster vraagt onder meer om (groei)ruimte en een goede bereikbaarheid.

Een kopgroep van ondernemers en vertegenwoordigers uit het onderwijs, de gemeenten en de regio denken samen na over deze kansen. Ook de gemeente Nijkerk maakt deel uit van deze kopgroep. Gezamenlijk wordt gewerkt aan een actieagenda om de volgende stap te zetten in het vormen van een Food Production Cluster.

De gemeente roept bedrijven die actief zijn in de foodsector of een foodgerelateerd bedrijf hebben op om contact op te nemen. Ook ondernemers die meer willen weten over Food Academy Nijkerk en de opleidingen waarmee werknemers een volgende stap kunnen zetten in de foodsector, kunnen contact opnemen.

Binnenkort wordt er een speciale nieuwsbrief voor ondernemers uitgebracht. Bedrijven die deze nieuwsbrief willen ontvangen kunnen dit regelen via: www.nijkerk.eu/nieuwsbrief-voor-ondernemers

Geplaatst op: 05-06-2023