Nijkerks mkb behoort tot de top van Nederland

NIJKERK -Nijkerkse mkb-bedrijven doen het uitstekend. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van Bureau Louter in opdracht van EW. De gemeente Nijkerk scoort daarin een vijfde plaats op een landelijke ranglijst waarin de economische prestaties van het mkb gemeten worden.

Daarbij is gekeken naar de prestatie van bedrijven tot 49 werknemers. De economische prestaties zijn afgemeten aan het aantal arbeidsplaatsen in het MKB, de toegevoegde waarde (de omzet min de inkoop van goederen en diensten) in het MKB en het aantal zelfstandigen, steeds met een onderscheid naar economische sectoren. Voor de mkb-ranglijst wordt bovendien gecorrigeerd voor de omvang van de gemeente.

Nijkerk hoeft op deze ranglijst over 2021 alleen de gemeenten  Bunnik, Woerden Gorinchem en Oisterwijk voor zich te dulden. In de regio scoort ook Barneveld (11e plek) relatief hoog. Gemeenten als Putten ( 45e plek), Amersfoort (57e plek), Zeewolde (103e plek) en Bunschoten (120e plek) zijn lager op de ranglijst terug te vinden.De onderzoekers stellen jaarlijks ook een ranglijst met Economische Toplocaties op. Daarvoor worden de prestaties van alle bedrijven meegenomen, dus ook bedrijven met meer dan 49 werknemers. Op deze ranglijst is Nijkerk op de 42e plek terug te vinden. Daarmee zakt Nijkerk iets terug ten opzichte van het jaar ervoor, toen het de 39e plek innam.

Indicatoren
Deze ranglijst wordt samengesteld aan de hand van 26 indicatoren gebruikt. Die hebben betrekking op onder meer het aantal arbeidsplaatsen en zzp’ers per 1.000 inwoners van 18 tot 66 jaar (de potentiële beroepsbevolking), het aantal nieuwe bedrijven op de beroepsbevolking en de toegevoegde waarde van bedrijven in euro’s per inwoner. De onderzoekers kennen bovendien gewichten toe aan verschillende sectoren, op basis van het aandeel van die sectoren in de landelijke economie.

Geplaatst op: 18-02-2022