‘Elke ondernemer heeft een verhaal te vertellen’

Hij ontmoet ze regelmatig. Ondernemers met prachtige bedrijven die vergeten te laten zien wat er gebeurt tussen de muren van hun bedrijfsgebouw. Dat heeft in veel gevallen te maken met focus, weet Fabian Boot inmiddels uit ervaring. “Ondernemers hebben hun handen vol aan de talloze dingen die hun aandacht vragen. Een accountant is bezig met cijfers. De directeur van een koekjesfabriek met het optimaliseren van processen in zijn of haar bedrijf. Een sportschooleigenaar met het werven van nieuwe klanten. Zie dan nog maar eens na te denken over manieren om jezelf te laten zien.”

Van anoniem naar persoonlijk
Terwijl het wagenwijd openzetten van je bedrijfsdeuren – door via fotografie een kijkje te bieden in je keuken – zoveel oplevert, geeft hij aan. “Goede bedrijfsfotografie blijkt keer op keer een enorme vooruitgang in uitstraling: van anoniem en onpersoonlijk naar professioneel, persoonlijk en transparant. Elke ondernemer heeft een verhaal. Hoe ziet je productieproces er uit? Met welke diensten maak jij je klanten blij? Wie zijn jouw medewerkers en waarom hebben ze plezier in hun werk? Hoe ziet jouw werkomgeving eruit en wat zegt dat over het unieke karakter van je onderneming? Er valt zóveel te vertellen en vast te leggen. Dat is precies waarmee ik ondernemers help. Want zij vinden hun eigen onderneming vaak zo vanzelfsprekend, dat ze vergeten hoe bijzonder ze zijn voor een ander. Ik probeer samen met hen hun unieke verhaal boven te halen en vervolgens alle facetten die daarin een rol spelen vast te leggen.”

Aanknopingspunten
Natuurlijk, het fotograferen van het productieproces in een dropjesfabriek biedt wellicht meer aanknopingspunten voor aansprekende beelden dan een accountantskantoor. Maar de verschillen zijn kleiner dan je denkt, vindt Fabian. “Ook in een accountantskantoor gebeurt van alles wat de moeite waard is om vastgelegd te worden. Een portret van mensen die met elkaar in gesprek zijn. Het vastleggen van een vrolijk koffiemoment met een collega. Een close-up van een rapportage. Door de tijd te nemen en deze situaties rustig in te kleden, kunnen alle facetten op de werkvloer worden vastgelegd. Daarmee krijgt de kijker een levensecht beeld van het karakter en de werkzaamheden van een onderneming.”

Cruciaal voor een goed resultaat is een ontspannen sfeer tijdens de fotoshoot, denkt Fabian. “Sterker nog, ik denk dat fotografie negentig procent communicatie is. De rest is techniek, belichting en nabewerking. Als fotograaf probeer ik daarom iemand zich op z’n gemak te laten voelen.”

Hoe ouder en hoe meer ervaren hij is, hoe makkelijker dat hem afgaat. “Je neemt jezelf mee, dus hoe meer ontspannen je zelf bent, hoe meer ontspannen de ander zal zijn. Daarin kan ik steeds meer mijn rustige zelf zijn. Natuurlijk zet ik ook wel wat goedwerkende trucjes in. Harder praten als je een groep aanspreekt bijvoorbeeld. Zorgen dat mensen die makkelijk afgeleid raken de focus houden. Of grapjes om die vrolijke lach tevoorschijn te krijgen.”

Spiegelbeeld
Niet alle mensen zitten er op te wachten om gefotografeerd te worden. In veel gevallen komt dit doordat ze zichzelf niet mooi vinden overkomen op foto’s. Hoe dat komt? “Als je jezelf ziet, dan zie je jezelf altijd in een spiegel of in de weerspiegeling van bijvoorbeeld een ruit. Dan zie je jezelf dus in spiegelbeeld, dat kan niet anders. Maar als je een foto maakt, dan zie je jezelf zoals anderen jou zien. Vergelijk het met je stem die je terughoort op een geluidsopname of een video. Je hoort het dan van buitenaf en dat klinkt anders dan van binnenuit.”

Fabian’s advies? “Probeer jezelf er overheen te zetten, het is zoals het is en het is maar een foto. Bovendien: je bent mooi zoals je bent, dus niets om je druk over te maken. In de nabewerking help ik nog een klein handje door de huid wat zachter te maken, zodat rimpels en andere oneffenheden iets minder opvallen. Dat is inderdaad manipulatie, maar heel subtiel. Je ziet er daardoor goed uitgeslapen uit. Wie wil dat nu niet?”

Eigen signatuur
In de afgelopen 13 jaar waarin hij als zelfstandig fotograaf werkt, heeft hij een eigen signatuur weten te ontwikkelen. Helder en licht, met een stoer randje. Met het klimmen van de jaren begint hij zijn talent, en in het verlengde daarvan het ondernemerschap, steeds meer te omarmen, merkt hij. “Ik heb geleerd om mijn eigen invulling te geven aan dingen. In mijn eigen tempo, op een manier die bij mij past. Niet als een zonnebloem die snel groeit en omhoog schiet, maar meer een langzaam groeiende boom die goed wortelt en de tijd neemt om te groeien. Daar word ik veel gelukkiger van. Ik hoorde iemand laatst zeggen: de beste marketing is de marketing die je niet zelf hoeft te doen. Zo zie ik dat ook. Ik ga voor de langetermijnsamenwerkingen en investeer graag in een prettige relatie met mijn klanten.”

Horeca, fotografie, boeren
De basis van het vak leerde hij jaren geleden op de Fotovakschool in Apeldoorn. “Ik ben eerst hotelschool gaan doen, maar daar moest ik veel te veel met mijn hoofd bezig zijn. Ik wilde creatief bezig zijn. Over fotografie was ik meteen enthousiast: je werkt met mensen, maar kunt toch creatief zijn. Tijdens mijn middelbare school kwam uit een beroepskeuzetest horeca, fotografie of boer worden. Horeca heb ik geprobeerd, fotograaf ben ik geworden en boer zijn lijkt me helemaal geweldig. Dus wie weet wat de toekomst nog brengt!”

www.fabianboot.nl

Geplaatst op: 14-08-2023