‘Businessclub Sparta is heel toegankelijk’

Eerder deze zomer, u heeft het vast wel meegekregen, tekenden wij een vijfjarige hoofdsponsorverbintenis met voetbalvereniging Sparta Nijkerk. Als ik alle berichtgeving mocht geloven, werd dat nogal opmerkelijk gevonden, maar dat is het wat mij betreft niet.

Met mijn bedrijven ondersteun ik vrijwel alle verenigingen en instanties in Nijkerk. Dat daar nu een hoofdsponsorschap met deze club is uitgerold is, is eigenlijk wel logisch. Zonder ook maar iemand te kort te willen doen, ben ik van mening dat Sparta Nijkerk onze stad behoorlijk op de kaart heeft gezet en dat is wat ik zelf ook altijd voor ogen heb gehad. Een mooi voorbeeld daarvan is de bouw van ons hotel aan de Berencamperweg, vele jaren geleden (1991). Ik hechtte er veel waarde aan dat dit hotel iets van de naam van de stad in zich zou hebben en met een beetje gevoel voor historie kwam ik al snel op het Ampt van Nijkerk. Het werd een begrip en een blikvanger en dat is Sparta Nijkerk zeker in de afgelopen jaren ook geworden.

Inmiddels heb ik een aantal thuiswedstrijden bijgewoond en het valt me op dat de Businessclub een sfeer gecreëerd heeft die ik het best als toegankelijk zou kunnen omschrijven. Veel ondernemers beleven daar niet alleen een spannende voetbalwedstrijd, maar genieten aansluitend met elkaar ook van een gezellig middagje. Geen elitair gedoe maar met beide benen op de grond. Dat past bij mij. Ik zal maar eerlijk bekennen dat mijn financiële rechterhand, Roy de Ridder, me ook wel aanspoort om erbij te zijn, want mijn agenda laat daar niet altijd ruimte voor. Toch vind ik het belangrijk om onder de mensen te zijn en dat is me de laatste wedstrijden uitstekend gelukt.

Vastgoedtak
Er is me natuurlijk gevraagd waarom ik me juist met de naam Van den Tweel Vastgoed aan de club heb verbonden. Het antwoord is eigenlijk vrij simpel. Juist met die vastgoedtak timmeren wij de laatste tijd keihard aan de weg. Ook Nijkerk is dit gaandeweg gaan merken (of zal dit gaan merken). Zo is zijn we druk bezig met het project Het Spaanse Leger, in de volksmond beter bekend als ‘de grond naast Intratuin’. De plannen worden binnenkort in de gemeenteraad besproken. Daar zullen de komende tijd zo’n 300 woningen verrijzen die wij, in samenwerking met een aantal bouwpartijen, verwezenlijken. In de binnenstad is het meest in het oog springende project de aankoop van het Polderhuis, van oudsher bekend als Huize Hoogstraten. Hoe we dat precies gaan ontwikkelen kan ik nog niet helemaal vertellen, maar neem van mij aan dat ik het karakter van het pand niet zal aantasten. Er omheen zullen wij wél een aantal woningen gaan realiseren. Ook het pand ertegenover, het voormalige ING-pand, hebben wij aangekocht. Op die grond denken wij aan de bouw van nog eens elf appartementen. Kortom, Van den Tweel Vastgoed is al jaren druk doende, maar zal dat in en rond Nijkerk de komende jaren nog veel nadrukkelijker gaan doen.

Missie
Onlangs heb ik in een interview voor NijkerkNieuws aangegeven dat het in mijn hoofd ook bruist van de ideeën rond het Molenplein, waar we ook het een en ander aan bestaand onroerend goed hebben aangekocht. Het wordt een soort missie van me om veel meer sfeer te brengen in onze binnenstad en daartoe lopen inmiddels diverse gesprekken met partijen die het winkelaanbod in Nijkerk van een veel groter assortiment moeten voorzien. Ik word vaak gewezen op realisering van het rondje Nijkerk: Singel-Verlaat-Catherinastraat-Langestraat-Oosterstraat. Realiseer je echter dat dáár te veel uithoeken inzitten die je niet zomaar kunt invullen met winkels of horeca, maar die straten kunnen ieder op zich wel een onderdeel vormen van een veel levendiger centrum. Want dat centrum moet weer opleven. Persoonlijk had ik graag gezien dat er een gemeentehuis was gebouwd tegenover de toren op het oude Jumboterrein. Zo’n Huis van de Stad hoort volgens mij in het centrum, maar daar vinden we het straks dus helaas niet terug.

Ziel blijft in de binnenstad
Dan maak ik ook gelijk van de gelegenheid gebruik om nog maar eens aan te geven dat veel van de geopperde ideeën (jachthaven) rond de ontwikkeling van de havenkom volgens mij al niet meer te realiseren zijn. Ik zou op de grond die vrijkomt zorgen voor de bouw van leuke havenhuisjes, sociale woningbouw en andere leuke dingen. Dan zijn we ook van die doorgaande weg over dat parkeerterrein af en oogt het geheel veel vriendelijker. Het oude gemeentehuis met z’n traditionele raadszaal en andere historische zaken zal altijd blijven bestaan. Dat is nu eenmaal een monument. Ja, mijn hang naar de historie van deze stad is heel nadrukkelijk aanwezig. Inmiddels is bewezen dat mede door toedoen van Van den Tweel Vastgoed een aantal oudere panden prima kunnen worden gerestaureerd. Het heeft lang geduurd, maar als ik kijk naar de Eierhal, het oude politiebureau en de voormalige Eben Haëzerschool, dan kunnen we van die prachtige gebouwen uiteindelijk gewoon weer iets moois maken. Wees dus niet bang dat wij de ziel uit de binnenstad zullen halen, niets is minder waar.

Dan nog even terugkomend op mijn sponsorschap bij Sparta Nijkerk. Die club hoort in alles op het hoogste amateurniveau van Nederland. Vorig jaar was dat op een oor na gevild, maar helaas gooide corona roet in het eten. Ik heb inmiddels begrepen dat de club er veel aan gelegen is om dat kunstje opnieuw te flikken, maar na het sterke optreden van vorig seizoen is de concurrentie inmiddels ook gewaarschuwd. Zoals we met onze bedrijven gewend zijn: blijf normaal doen, geloof in jezelf en werk hard. Dan kan succes simpelweg niet uitblijven!

Gerard van den Tweel

Geplaatst op: 22-10-2020