Pick-up point in centrum, geen outlets

NIJKERK – Om de aantrekkingskracht van binnensteden zoals Nijkerk te behouden moeten nieuwe pick-up points zoveel mogelijk in winkelgebieden gevestigd worden en niet op bedrijventerreinen.

Dat is één van de adviespunten van onderzoekbureau Seinpost aan gemeenten in de regio FoodValley. De regiogemeenten vernieuwen deze maanden het gezamenlijke beleid over zogenoemde perifere detailhandel. Het gaat daarbij om detailhandel buiten de winkelcentra, bijvoorbeeld op woonboulevards.

Onder meer de sterke toename van online verkopen vroegen om vernieuwing van het beleid. Eventueel mogen pick-up points ook gevestigd worden op zogenoemde PDV-concentratiegebieden. In Nijkerk is de Watergoorweg zo’n PDV-concentratiegebied. De pick-up points mogen daar alleen gerealiseerd worden bij bestaande bedrijven. Alleen in uitzonderlijke nieuwe gevallen mogen gemeentebesturen daarvan afwijken. Voorwaarde is dan onder meer dat er geen concurrentie met de binnenstad ontstaat.

Met het nieuwe PDV-beleid willen de regiogemeenten de binnensteden aantrekkelijk houden en leegstand daar voorkomen. Mede daarom is in het beleid ook opgenomen dat (fashion) outlets in de regio niet gewenst zijn. Het beleid moet nog worden vastgesteld door alle regiogemeenten.

Geplaatst op: 07-12-2020