Beauty is in the eye of the beholder

Wanneer u ondernemer bent, hebt u zichzelf ongetwijfeld weleens afgevraagd: wat is mijn onderneming eigenlijk waard? Of u hebt misschien een onderneming op het oog en vraagt uzelf af wat een redelijke prijs is. Terechte vragen.

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen. DE waarde bestaat niet, ook niet die van uw onderneming. En om het nog wat gecompliceerder te maken: waarde is iets anders dan prijs. Niet zelden liggen deze ver uit elkaar.

Maar wat is ‘waarde’ dan en waarom verschilt dit van ‘prijs’? Om met het eerste te beginnen, de waarde van een bedrijf is sterk afhankelijk van de mogelijkheden van diegene die naar het bedrijf kijkt. De waarde van een bedrijf wordt namelijk sterk bepaald door de mogelijkheden die de koper heeft, de snelheid waarmee de koper de aankoopprijs kan terugverdienen en tegen welke kosten hij dit kan doen. Hoe sneller en efficiënter een koper een bedrijf terug kan verdienen, hoe meer deze zal willen betalen. Het is goed om te beseffen dat deze factoren volledig los staan van uw onderneming an sich en dat u er weinig grip op heeft, maar dat deze wel de blik beïnvloeden van de koper en daarmee de waarde die deze aan uw onderneming hangt. Hierdoor kunnen verschillende kopers dus tot verschillende waardes komen. Om teleurstellingen te voorkomen is het daarom van belang om eerst het standpunt te bepalen van waaruit u uw onderneming wilt laten waarderen, alvorens u dit daadwerkelijk laat doen.

Daarmee zijn we ook bij de waarde/prijs discussie aanbeland. Wanneer u een onderneming koopt, is de waarde die u aan de onderneming hangt de maximale prijs die u wilt betalen, het liefst minder. Wanneer u een onderneming verkoopt, is de waarde de prijs die u minimaal wilt ontvangen, het liefst meer. Vanuit dit principe is het dus ook niet vreemd dat de ondernemer vaak teleurgesteld is in het eerste bod dat hij ontvangt van een potentiële koper en dat kopers vaak schrikken van de prijs die de verkoper in gedachten heeft. Wanneer koper en verkoper een waarde in gedachten hebben die niet overlapt, komt er nooit een prijs op tafel die voor beiden acceptabel is. Maar zoals een wijs man ooit zei: “een goede transactie doet aan beide kanten een beetje pijn.”

Robin van Denderen
Senior Business Consultant