18,5 miljoen coronasteun voor Nijkerkse bedrijven

NIJKERK – 187 bedrijven in de gemeente Nijkerk hebben deze zomer gebruikgemaakt van overheidssteun om de lonen van werknemers door te betalen. In totaal ontvingen ze een bedrag van circa 18,5 miljoen euro.

Dat blijkt uit een overzicht dat het UWV heeft vrijgegeven. De steun ligt beduidend lager dan in het voorjaar, toen in totaal 26,8 miljoen euro werd uitgekeerd aan 466 bedrijven in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen.

De gemiddelde tegemoetkoming in de loonkosten is met ruim 99.000 euro per bedrijf wel fors hoger dan in het voorjaar,. Toen ontvingen werkgevers gemiddeld ruim 60.000 euro.De meeste steun ging ook in deze ronde van de NOW-regeling naar uitzendbureau Covebo en haar dochterondernemingen Covebo Productie en Logistiek en Covebo Bouw en Techniek. De drie bedrijven – die veel werknemers leveren aan regionale bedrijven – ontvingen samen ruim 5,8 miljoen euro.

Ook Bronswerk Heat Transfer kon met ruim 1,3 miljoen euro een flink bedrag op de rekening bijschrijven. Het grootste deel van alle steunaanvragen (139) werd gedaan door bedrijven uit Nijkerk, dat ook verreweg de meeste vestigingen telt. Uit Hoevelaken klopten 36 bedrijven aan bij de overheid voor loondoorbetaling. Daar kwam de grootste aanvraag van payroll- en hr-dienstverlener Blue Services Technicians (988.264 euro). In Nijkerkerveen ontving V.D. Bor Pluimveeslachterij (136.212 euro) de grootste tegemoetkoming in de loonkosten. De cijfers gaan over de NOW 1.0. Deze tijdelijke steunmaatregel kon tot 1 september aangevraagd worden en was bedoeld voor bedrijven die door de coronacrisis met minimaal 20% omzetverlies kampen.

Geplaatst op: 08-12-2020