Monique van Rooyen is specialist in belevingscommunicatie

NIJKERK – Organisaties helpen om zich te verdiepen in de wereld van hun klanten. Communicatieondernemer Monique van Rooyen doet niets liever. Met een flinke dosis creativiteit en vakkennis weet ze landelijke én lokale organisaties aan zich te binden. Haar advies aan bedrijven? “Wees authentiek, vertel een verhaal dat je doelgroep kan onthouden en verder wil vertellen.”

Uit wat voor nest kom je?
“Mijn jeugd heb ik doorgebracht in het Friese Drachten. Mijn ouders zaten allebei in het onderwijs. Na mijn middelbare school dacht ik erover om biologieleraar te worden, maar elke dag naar dezelfde werkplek gaan is niets voor mij. Daar heb ik teveel energie voor. Omdat ik wel iets met groen of natuur wilde, ben ik de Hoge Agrarische School in Groningen gaan doen. Mijn droom was om in een dierentuin te werken. Ken je Anton van Hooff? Hij was jarenlang directeur van Burgers’ Zoo in Arnhem en was bekend als presentator van het televisieprogramma Ja, natuurlijk. Zoiets leek me geweldig.”

In de dierentuin terecht gekomen?
“Tijdens mijn propedeuse kreeg ik de kans om bij Noorder Dierenpark Emmen stage te lopen. Ik begon met mijn poten in de modder: de dieren voeren en tegelijkertijd voorlichting geven aan bezoekers. Binnen no time stond ik daar praatjes te houden. Mensen vonden het leuk. Uiteindelijk heb ik daar na mijn studie, alweer twintig jaar geleden, de afdeling educatie in Dierenpark Amersfoort opgezet, waar ik me onder meer bezighield met exposities, bebording en lesmateriaal. Je kunt standaard ‘paspoortjes’ met feitjes bij de verblijven ophangen, maar hoe zorg je dat je echt de aandacht van de bezoeker hebt en dat ze écht iets leren? Dat triggerde mij om me op beleving te richten. Echte aandacht en aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep.”

Dat lijkt me een baan voor het leven?
“Ik ben iemand die altijd weer verder kijkt als dingen eenmaal op de rit zijn. Ik gedij bij een nieuwe omgeving, pionieren en ontwikkelen. Daar wil ik uitbouwen waar ik goed in ben. Mijn volgende job was hoofd communicatie en marketing bij Het Flevo-landschap, waar ze de communicatie naar een hoger level wilden brengen. Ik heb mijn ervaring en visie aangevuld met een opleiding tot communicatieadviseur. Daar heb ik samen met mijn team en vele vrijwilligers manieren bedacht om de natuur onder de aandacht van het publiek te brengen. Door goede informatie te geven, maar ook door verrassende events te organiseren of een nieuw bezoekerscentrum in te richten. Samenhang in dat wat je doet met een duidelijke focus en een grote dosis beleving waren hier wederom de verbindende factor.”

“Op een gegeven moment was ik toe aan een nieuwe uitdaging en kwam ik op een kruispunt: weer bij een baas of voor mezelf beginnen. Ik maakte in die tijd kennis met een communicatiebureau waar alles draait om experience. Merken tot leven brengen, attitudes veranderen en gedrag beïnvloeden. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Er was een enorme klik, en ik ben daar projectleider geworden.”

Opgedane kennis en ervaring die je sinds zes jaar inzet in je onderneming Movaro.
“In die meer adviserende en commerciële regierol kwam alles wat ik had gedaan en geleerd samen. Het viel op zijn plek. Een logische stap was uiteindelijk mijn eigen bedrijf Movaro. Effectieve communicatie is een must in een tijd waarin mensen overspoeld worden met informatie. Hersenonderzoek wijst uit dat kennis en informatie beter in het geheugen beklijft als tijdens het leerproces alle zintuigen worden gebruikt en het geleerde actief wordt getest. Vandaar dat in alle projecten en processen die ik doe een grote dosis belevingscommunicatie verwerkt is.”

Kan je een lokaal voorbeeld noemen?
“Vorig jaar heb ik een project afgerond voor Stoomgemaal Arkemheen. Een van mijn leukste recente projecten. Mijn taak was om het bezoekerscentrum aantrekkelijker te maken met een compleet nieuwe invulling. Ook in dit project kwam alles samen: draagvlak creëren, vrijwilligers laten aanhaken, bestaande sponsoren meekrijgen, fondsenwerven, verhalen verzamelen en in een nieuwe integrale vorm gieten, multimedia inzetten, creatieve ideeën vertalen naar een concept, en de expositie als projectleider realiseren met partners in de regio. Alles om de bezoekers een beleving te bezorgen die ze bijblijft. In april vorig jaar is het centrum geopend en sindsdien zijn er 25% meer bezoekers geregistreerd. Daar krijg ik wel een kick van.”

Wat is jouw advies aan bedrijven?
“Stap uit je tunnelvisie en bekijk je organisatie eens vanaf de andere kant, de kant van de ontvanger. Hoe beleeft de ontvanger jouw verhaal? Begrijpen ze waar je echt voor staat, wat je verhaal is? En waar blijkt dat uit? Dragen de dingen die je doet wel bij aan datgene waar je voor staat? Dat geeft veel inzichten. Teveel organisaties vergeten rekening te houden met de behoeften van de doelgroep, en blijven goedbedoelde informatie op hen afsturen. Die oude manier van marketing en communicatie werkt niet meer! Er komen duizenden boodschappen per dag op je af. In een dag nu net zo veel als in een mensenleven in de middeleeuwen. We kunnen ons daar steeds beter voor afsluiten. Andere manieren zijn nodig om contact, aandacht of betrokkenheid te krijgen.”

Hoe zet je jouw kennis lokaal in?
“Het is grappig, maar sinds ik mijn eigen bedrijf heb krijg ik steeds meer lokale opdrachtgevers. Mijn netwerk groeit nog steeds en ik werk ook veel samen met organisaties in de regio. Dat is niet alleen praktisch in verband met korte reistijden, maar het is vooral ook erg leuk dat een groot deel van mijn werk zich afspeelt op de plek waar ik woon. Ik voel me dan ook erg betrokken bij Nijkerk. Dat vertaalt zich in verschillende vrijwillige functies, bijvoorbeeld als bestuurslid bij Stichting Leergeld die zich inzet voor gelijke rechten van kinderen op binnen- en buitenschoolse activiteiten. Verder ben ik onder meer betrokken bij het 4 Mei Comité, Uitgestelde Koffie, Zon op Nijkerk en de Rotary.”

Wat valt jou op aan het Nijkerkse ondernemerscircuit?
“Nijkerk heeft een sterk netwerk. Ik zie nog wel veel versnippering en verschillende clubjes en initiatieven. Het zou mooi zijn als zaken breder getrokken zouden worden dan alleen voor eigen leden, juist door te verbinden. Niet alleen door samen te werken, maar ook in kennis ontsluiten en mensen met elkaar verbinden. Ondernemers zouden elkaar soms ook wat meer mogen gunnen. Ik geloof in de kracht van wederkerigheid. In gul zijn in het delen van kennis en tijd voor je eigen omgeving. Movaro is dan ook een echte netwerkorganisatie. Samen iets neerzetten is bovendien zo veel leuker! Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Er zit veel kracht, kennis en potentie in Nijkerk, zoveel is me wel duidelijk geworden.”

Geplaatst op: 04-03-2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die booschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.