Is uw onderneming juist verzekerd?

Wie onderneemt wordt geconfronteerd met specifieke risico’s. Om te voorkomen dat die risico’s het ondernemerschap belemmeren, zijn de juiste verzekeringen essentieel. Toch heeft niet iedere ondernemer deze op orde.

Zo spreek ik veel ondernemers die wel hun inventaris en goederen verzekerd hebben, maar niet hun bedrijfsschade – het risico van bedrijfsstilstand als gevolg van bijvoorbeeld een brand. Gevaarlijk, want na een brand kun je vaak niet of beperkt werken terwijl de vaste lasten doorlopen. Door bedrijfsschade mee te verzekeren, houd je voldoende inkomen tijdens het schadeherstel.

Een voorbeeld: een tijdje geleden werd één van mijn relaties getroffen door een grote brand als gevolg van brandgevaarlijke werkzaamheden bij de buren. Gevolg: grote schade aan bedrijfsgebouw, inventaris en voorraden. Doordat hij ook een bedrijfsschadeverzekering had, kon deze klant zijn vaste lasten doorbetalen en kreeg hij de gemiste brutowinst uitgekeerd. Gelukkig draait het bedrijf inmiddels weer op volle toeren!

Bij de gemiddelde ondernemer staan verzekeringen ergens onderaan de uitgavenlijst. Ze zouden echter in de top 3 moeten staan. Want als je bepaalde risico’s niet verzekert, kun je als ondernemer in grote problemen komen als er iets misgaat.

Hoe Univé daarop inspringt? Ondernemers houden niet van gedoe. Zij willen met minimale inspanningen hun verzekeringen regelen. Daarom kunnen ondernemers op iedere gewenste manier contact opnemen: via internet, de winkel om de hoek of via een rechtstreeks nummer van de adviseur. Steeds vaker weten relaties mij te vinden via WhatsApp. Een klant appt een foto van zijn autoschade en vervolgens zet onze bedrijvenafdeling het schadetraject in gang. Ik houd graag de lijnen kort met onze klanten. Hierin wil ik mij onderscheiden en bovendien sluit dit aan bij één van onze belangrijkste kernwaarden: dichtbij!

Martin Tingen
MKB adviseur bij Univé Nijkerk