‘Mannen met een oranje hart’

Rond menig koffieautomaat gaat het op maandagmorgen over maar één ding: Sparta Nijkerk. Voetbal is business en business is voetbal. In gesprek met drie voorzitters van de club die zich nauw verbonden weten met zakelijk Nijkerk.

Na een warme, zomerse dag kleurt de lucht boven De Ebbenhorst ineens grijs. De regen komt met bakken uit de lucht, het dondert en het bliksemt. Alsof de weergoden vandaag het seizoen van Sparta Nijkerk wilden typeren. Kampioen van de voorbereiding, om uiteindelijk wat kleurloos in het rechterrijtje te eindigen. Dat was even slikken. Dus moet het na de zomer maar gebeuren. Met de nieuwe trainer Eric Speelziek, een versterkte selectie en de steun van alles wat oranje een warm hart toedraagt wil de club nu echt promotie naar de Derde Divisie afdwingen.

Business langs de lijn
In die ambities speelt de BusinessClub een cruciale rol. Want het mag dan amateurvoetbal heten, in de top doen spelers het allang niet meer voor twee consumptiebonnen en een doos sigaren. “Johan Cruijff zei ooit: ik heb nog nooit een zak geld zien scoren. Maar we weten allemaal dat er een flink budget nodig is om op dit niveau mee te doen om de titel”, vertelt BusinessClub-voorzitter Nico Fiegen (IMC Computer Products in Nijkerk).

Zo’n 170 bedrijven uit Nijkerk en omgeving steunen die ambitie en hebben zich als sponsor verbonden aan de Nijkerkse voetbalclub. Een aantal dat nog altijd groeit. “In het begin zag je dat vooral ondernemers die binding hadden met de club ons sponsorden. Nu heeft de businessclub aantrekkingskracht van zichzelf. Bedrijven vragen: hoe kom ik erbij?”, vertelt algeheel voorzitter Johan Evers (mede-eigenaar Evers + Manders Subsidieadviseurs in Hoevelaken).

Hoe dat komt? Volgens Fiegen heeft het alles met sfeer en gezelligheid te maken. Een bezoekje aan De Ebbenhorst draait om veel meer dan voetbal. Een middagje Sparta is inmiddels een begrip. “Sponsors worden hier Spartanen. Ondernemers die niets met voetbal hadden staan nu om het hardst te schreeuwen op de tribune. En het is gewoon ontzettend leuk om hier met bekenden een biertje te drinken.”

IJsbreker bij zakelijke deals
Levert die sponsoring meer op dan een leuk middagje uit? Absoluut, stelt Fiegen. “Onze hoofdsponsor Boni heeft door de shirtreclame elke maandag een gratis advertentie in de krant. Autodealers laten ons elk jaar keurig weten hoeveel deals er in de Sponsor Home ontstonden. Maar ook hoveniers en loodgieters krijgen klussen door het Sparta-netwerk. Het regent hier op zaterdag geen visitekaartjes. Dat is niet onze cultuur. Maar veel ondernemers en leden kijken als ze iets nodig hebben toch eerst even of een sponsor van Sparta dat kan doen.”
Voetbal is bovendien smeermiddel in zakelijk Nijkerk. Rond menig koffieautomaat gaat het op maandagmorgen over Sparta. Een gedeeld Oranje-hart is een prettige ijsbreker bij het maken van zakelijke deals. Nico: “Als ik op zaterdag door Nijkerk loop, vragen mensen me niet naar mijn bedrijf. Het gaat maar over een ding in de winkel, op de markt en in de kroeg en dat is Sparta. Dat zegt wel iets.”

Verslingerd aan de club
Nu is Sparta Nijkerk natuurlijk meer dan de hoofdmacht. De club telt zo’n 1100 voetballers, 400 niet spelende-leden en 450 vrijwilligers. Ga er maar aan staan om dat aan te sturen. Dat is precies wat Johan Evers vorig jaar gevraagd werd te doen. “Natuurlijk denk je daar even goed over na. Het is een halve baan erbij. Ik denk dat ik elke week zo’n 16 tot 20 uur met Sparta bezig ben. Maar ik ben opgegroeid bij Sparta, twee oud-teamgenoten van me zaten al in het bestuur en ik vind het mooi en belangrijk om naast mijn werk wat terug te doen voor de samenleving.”

Dat geldt ook voor clubman Jan van den Hoff. Voormalig grensrechter, oud-teammanager en tegenwoordig voorman van de supportersvereniging, die een van de gelikste presentatiegidsen in het amateurvoetbal maakt en een eigen fanshop heeft. De uren die in de club gaan telt hij niet meer. Naast zijn zakelijke telefoon heeft hij tegenwoordig ook een privé-exemplaar voor Sparta telefoontjes. “Anders kom je niet aan werken toe. Maar ik zie het niet als een belasting. Ik vind het prachtig om samen met anderen te bouwen aan deze club. Elke zaterdag een stapje vooruit.”
Ook Fiegen heeft inmiddels bijkans oranje bloed door de aderen stromen. “Het gebeurt me regelmatig dat ik om 9.30 uur denk, laat ik eens beginnen met mijn werk. Als een medewerker van mij zoveel tijd in de club stak, hadden we allang een goed gesprek gevoerd. Ik ben gewoon aan deze club verslingerd. Als mensen op vakantie vragen waar je vandaan komt, heb ik het in no-time over Sparta en zeggen ze na een kwartier: hou nu maar op. Sparta is intens, je haalt jezelf een enorme gekte op de hals. Maar ik zou niet anders willen.”

Vereniging als bedrijf
Het aansturen van zo’n club is qua intensiteit dan ook te vergelijken met het runnen van een bedrijf. Alleen kun je een vereniging dan weer niet leiden als een onderneming. “Vrijwilligers staan hier niet op de payroll, dus je kunt lastiger eisen stellen”, zegt Evers. “We maken beleid, stellen doelen op en communiceren die. Maar in de uitvoering geef je vaak iets meer vrijheid en ruimte aan vrijwilligers om het op een manier te doen die bij hen past. Maar vrijwillig is niet vrijblijvend. We sturen wel op een zo professioneel mogelijke uitvoering. Verder is veel verenigingswerk een zaak van de lange adem. Een nieuw veld, extra kleedkamers. Die regel je niet in een week. Daar gaan tal van vergaderingen met de gemeente aan vooraf.” Evers: “Maar het is wel belangrijk. Van talentontwikkeling tot de BusinessClub en onze accommodatie; we willen op elk terrein een nieuwe stap zetten. We merken nu al dat we aan alle kanten uit ons jasje groeien. Neem onze damestak. Die zit sterk in de lift, maar dat betekent wel dat we extra kleedruimtes en damestoiletten nodig hebben. Zo praktisch is het ook weer.”

Gelukkig kan Sparta Nijkerk op veel vrijwilligers rekenen. Doordeweeks en op zaterdag krioelt het op de velden van de trainers, coaches, begeleiders en coördinatoren op De Ebbenhorst. Iedereen een eigen plek, op tijd aftrappen of weg naar een uitwedstrijd. Dat brengt een logistiek met zich mee waar menig onderneming een puntje aan kan zuigen. Fiegen: “Als ik dan een rondje maak over de velden, ben ik echt trots.”

www.businessclubspartanijkerk.nl

Word ook vriend van de Harry Hamstra Cup
Streekderby’s tussen topamateurploegen, zo’n 1500 tot 2.000 man langs de lijn. Benieuwd naar de nieuwe selecties, hunkerend naar het nieuwe seizoen. Dat is de Harry Hamstra Cup. Het voorbereidingstoernooi dat plaatsvindt op 7, 8 en 11 augustus.
Met IJsselmeervogels, Spakenburg en DVS’33 aan de aftrap is het deelnemersveld ook dit jaar weer ijzersterk. Doordeweeks wordt er gespeeld in Bunschoten-Spakenburg. De finaledag vindt plaats bij Sparta Nijkerk. Die dag zijn er ook tal van extra activiteiten, zoals de Legends Cup (tussen oud-selectiespelers), Kids&Co (kidsactiviteiten), de Prosecco Lounge (bubbles, wijn en meer) en een afsluitend feest.

Het toernooi – voorheen de Salentein Cup – is als eerbetoon vernoemd naar clublegende Harry Hamstra. Hamstra overleed in augustus vorig jaar. Hij was al langere tijd ziek. Een deel van de opbrengst van de Harry Hamstra Cup gaat naar het Meander Medisch Centrum in Amersfoort, waar Harry behandeld werd. Al zo’n 70 particulieren en ondernemers steunen het toernooi financieel. Ook vriend van de Harry Hamstra Cup worden? Mail dan naar nfiegen@imc-cp.nl of rijk@rijkveer.nl.

Geplaatst op: 20-06-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.