Hoe ondernemers hun steentje kunnen bijdragen aan de foodsector

NIJKERK – Wil de foodsector gezond blijven, dan zouden er jaarlijks minstens 900 nieuwe procesoperators van de mbo’s moeten komen. Op dit moment stroomt er nog geen kwart van dat aantal uit. Food Academy Nijkerk (FAN) moet hier verandering in brengen, maar redt dat alleen als meer lokale foodbedrijven zich aansluiten.

“De foodsector vergrijst en de arbeidsmarkt is krap, wat betekent dat we te maken hebben met een groot personeelsprobleem. Hoewel er door projecten zoals FAN al steeds meer jongeren voor onze sector kiezen, blijft het gat tussen in- en uitstroom zorgwekkend groot”, waarschuwt Arry Verhage, directeur van Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL), het sociaal fonds voor de foodsector. Hij ziet een grote rol weggelegd voor foodbedrijven uit regio Nijkerk in het verbeteren van de zichtbaarheid van de sector. “Jongeren hebben geen idee wat we doen of wie we zijn. Daar moet verandering in komen.”

Grote ambities
Er zijn in totaal acht landelijke initiatieven zoals Food Academy Nijkerk. Nijkerk is één van de laatste die daaraan toegevoegd werd. “Voordeel hiervan is dat we de ervaringen uit andere regio’s kunnen toepassen, zodat we hier hopelijk sneller resultaten kunnen boeken.” Eén van die geleerde lessen betreft de samenwerking tussen bedrijven en scholen. “De foodbedrijven zijn ambitieus, maar willen ook snel resultaten zien. De wereld van het onderwijs is echter compleet anders dan die van het bedrijfsleven. Een nieuwe opleiding optuigen heeft bijvoorbeeld tijd nodig, maar ook het enthousiasmeren van de jongeren zelf. Het nadenken over de studiekeuze gebeurt vaak al op de basisschool en in de eerste jaren op het vmbo, dus dan duurt het nog een paar jaar voor zij doorstromen naar het mbo en vervolgens de arbeidsmarkt op stromen.”

Return on investment
Dat is even schakelen voor de deelnemende bedrijven, merkt Verhage. “Een goede optie is de combinatie van werken en leren. Zo kunnen mbo’ers direct aan de slag en hebben de bedrijven er ook eerder profijt van. Tegelijk kunnen foodbedrijven zelf natuurlijk actief aan bijdragen aan de zichtbaarheid van de sector door hun deuren te openen voor scholen. Of organiseer een open huis voor je lokale gemeenschap, want ouders spelen een grote rol bij de studiekeuze. Laat zien hoe interessant en vooruitstrevend dit werk is. Zorg dat je nu gezien wordt, anders mis je straks de boot.
Natuurlijk kost dat tijd en geld, maar als je ervoor openstaat betaalt die investering zich dubbel en dwars terug; in energie en op termijn in gemotiveerde medewerkers voor je bedrijf. Dit is de reden dat we nog steeds nieuwe deelnemers zoeken. Hoe meer bedrijven zich bij FAN aansluiten, hoe kleiner de individuele belasting wordt. Bovendien heb je dan direct invloed op hoe de opleiding wordt vormgegeven, en daarmee op jouw toekomstige medewerkers”.

www.foodacademynijkerk.nl

Geplaatst op: 24-10-2019

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.