De winst van maatschappelijke betrokkenheid

Niet zo lang geleden stond ik in Hoevelaken bij de startstreep van een sponsorloop. Medewerkers van een bedrijf probeerden in een uur tijd zoveel mogelijk meters af te leggen. Daarmee zamelden ze geld in voor een waterproject in Nepal.

De maatschappelijke betrokkenheid van dit bedrijf staat niet op zich. Als wethouder spreek ik regelmatig ondernemers in de gemeente Nijkerk en daarbij valt het me op dat ze vaak ook lokaal betrokken zijn. Verenigingen, sportclubs, maatschappelijke organisaties en lokale evenementen vinden in Nijkerk en omstreken bijna altijd gehoor als ze op een deur kloppen voor bijvoorbeeld steun, medewerking of sponsoring. En er is grote bereidheid om mee te denken in kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of nieuwe Nijkerkers. Dat is mooi en voegt iets waardevols toe aan onze samenleving.

Maar ik ben ervan overtuigd dat het mes aan twee kanten snijdt. Ook bedrijven zelf worden er beter van. Bij die sponsorloop hoorde ik hoe het adopteren van zo’n goed doel zorgt voor betrokkenheid en verbondenheid onder medewerkers. Het vormt en tekent je bedrijfscultuur als je je samen inzet voor méér dan alleen het maken van winst.

In tijden waarin veel bedrijven moeite hebben om vacatures in te vullen, wordt de waarde daarvan misschien wel eens onderschat. Maatschappelijke betrokkenheid draagt bij aan het binden van bestaand personeel, maakt je lokaal zichtbaarder en geeft naam en kleur aan je organisatie. Want laten we eerlijk zijn: helaas weet lang niet iedereen in Nijkerk wat er gebeurt op onze bedrijventerreinen. Welke mooie producten er hier gemaakt worden en welke innovatieve diensten er geleverd worden vanachter die vaak dichte buitengevels of kantoorpanden waar je niet elke dag langskomt.

Ik zie gelukkig steeds meer bedrijven die hun werknemers van de toekomst zelf opzoeken. Ook door maatschappelijk betrokken te zijn en zich te laten zien aan inwoners op momenten dat die hun vrije tijd doorbrengen. Wat mij betreft is dat een mooie ontwikkeling die Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen sterker maakt en naadloos aansluit bij ons gemeentelijke motto dat we ‘Samen Nijkerk’ zijn.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk. Ze houdt zich onder meer bezig met bedrijventerreinen, economische zaken, de detailhandel en de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 24-10-2019