Zeggen jouw algemene voorwaarden ook niets?

Algemene voorwaarden. Als het goed is heb je ze. Maar als het er op aankomt, héb je er dan daadwerkelijk wat
aan?

Als je ze alleen in de kast hebt liggen, kan ik je het antwoord geven. Nee. Ook het feit dat ze op je website staan, is niet voldoende. Algemene voorwaarden gelden pas als je ze actief ter beschikking hebt gesteld aan je klant. Dus fysiek op papier of als bijlage in de mail. En dan hebben we het nog niet over de inhoud gehad. Regelmatig kom ik algemene voorwaarden tegen waarin bedrijven zich ‘niet aansprakelijk stellen’ voor alle mogelijke vormen van schade die ze zouden kunnen veroorzaken. Daar kom je bij de rechter niet ver mee. Als je geld vraagt van klanten voor jouw producten of diensten, heb je nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid.

Wat moet je wél doen
Wat je wel zou moeten doen? Zorgen dat je algemene voorwaarden aansluiten bij je verzekeringspolis. Zo zou je een maximaal aansprakelijkheidsbedrag kunnen opnemen dat overeenkomt met wat jij van je verzekeraar krijgt uitgekeerd als je schade veroorzaakt. Ook is het verstandig om af en toe te controleren of je algemene voorwaarden nog up to date zijn. Dit jaar is bijvoorbeeld de meldplicht datalekken ingegaan. Bedrijven lopen daardoor een groter risico om aansprakelijk gesteld te worden op het moment dat hun klanten door hun fout persoonsgegevens gelekt hebben. Reden dus om de algemene voorwaarden en je verzekering onder de loep te nemen.

Ook voor de zzp’er!
Dat geldt ook voor handige zzp’ers die af en toe een klusje buiten hun vakgebied aanpakken. Want wat gebeurt er als jij als timmerman schade veroorzaakt terwijl je een muurtje metselt of elektra aansluit? Als je dat niet goed geregeld hebt op je verzekeringspolis, draai je zelf voor de kosten op. Dat is de reden dat we bij Stormfinance Nijkerk op structurele basis met onze klanten kijken naar de risico’s die ze lopen. Die kun je nooit helemaal uitsluiten. Maar met de juiste verzekering én goede algemene voorwaarden kom je een heel eind.

André Knevel
partner bij Stormfinance Nijkerk

Stormfinance Nijkerk adviseert zzp’ers en mkb’ers over
hypotheken en verzekeringen. Persoonlijk, onafhankelijk