Staat jouw bedrijf juist geregisteerd?

Als onderneming, vereniging of stichting dien je je te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Deze registratie voor rechtspersonen en eenmanszaken is net als veel andere landen bij wet verplicht. Het is belangrijk dat je onderneming met de juiste bedrijfsactiviteiten, op basis van de SBI-codes, staat ingeschreven.

Doel van het handelsregister
Naast het adviseren van startende ondernemers voert de Kamer van Koophandel de verplichte juridische registratie uit van alle ondernemingen en organisaties in Nederland. De registratie in het handelsregister dient drie doelen:

• de bevordering van de rechtszekerheid in het economisch verkeer;
  •  de verstrekking van gegevens van algemene, feitelijke aard omtrent de samenstelling van ondernemingen en rechtspersonen ter bevordering van de economische belangen van handel, industrie, ambacht en dienstverlening;
  • het registreren van alle ondernemingen en rechtspersonen als onderdeel van de gegevenshuishouding die bijdraagt aan het efficiënt functioneren van en de rechtshandhaving door de overheid. Denk bij dit laatste aan het UBO-register.

Let op de juiste SBI-code
Op basis van activiteiten welke plaatsvinden in de onderneming voegt de KVK een SBI-code of -codes toe aan je eerste inschrijving. SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling. De SBI-code bestaat uit 4 of 5 cijfers en laat zien wat de activiteit is. Dat het bedrijf met de juiste SBI-code wordt ingeschreven, wordt in zijn algemeenheid nog wel eens onderschat. Een onderneming kan in de loop van de jaren nog wel eens de bedrijfsactiviteiten wijzigen of meerdere activiteiten ontplooien en verzuimen dit bij de KVK aan te laten passen.

Overheden kennen steeds vaker specifieke subsidies toe aan specifieke branches. Daarnaast gebruiken verzekeraars je SBI-code om de hoogte van de premie te bepalen. Veroorzaak je een schade welke niet past bij de SBI-code, dan bestaat de kans dat de verzekering deze schade niet uitkeert.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs.
Je kunt hem bereiken via: rnonkes@alfa.nl

www.alfa.nl

Geplaatst op: 30-11-2023