Hoe denk jij over het werknemersklimaat?

Als ondernemer heb je waarschijnlijk veel ideeën voor een beter ondernemingsklimaat, zoals een goede infrastructuur, veilige bedrijventerreinen en een lage lastendruk. Maar minstens zo belangrijk is het ‘werknemersklimaat’.

Dit klimaat is de mate waarin bestaande en potentiële werknemers het aantrekkelijk vinden om in een omgeving te wonen. Hierbij spelen tal van zaken een rol. Denk bijvoorbeeld aan goede voorzieningen. Kan je dichtbij boodschappen doen, is er plek bij de huisarts en kunnen de kinderen terecht op een school?

Van woningen tot sport
Maar het gaat ook om voldoende passende woningen voor iedereen, een goede bereikbaarheid over de weg en met het openbaar vervoer. Over voldoende mogelijkheden om in het weekend te ontspannen. Over kunst en cultuur, sport en erfgoed. Eigenlijk over alles wat het mooi maakt om ergens te leven.

Nieuwe collega’s aantrekken
Het werknemersklimaat raakt alle Nijkerkse bedrijven. Als de lokale economie groeit, hebben we namelijk ook meer mensen nodig om al dat werk te doen. Hoe beter ons werknemersklimaat, hoe makkelijker ondernemers nieuwe collega’s kunnen aantrekken om hier te komen werken én te wonen. Want lang in de file staan voor een baan? Dat doen we sinds de coronapandemie liever niet meer.

Nijkerk over 15 jaar
Alle reden dus om als ondernemer niet alleen na te denken over ondernemen en bedrijventerreinen, maar ook over het werknemersklimaat. Dit najaar gaan we naar verwachting aan de slag met de Omgevingsvisie 2.0. Dit plan beschrijft hoe Nijkerk er over 15 jaar uit moet zien. Jouw opvatting is hierbij van groot belang. Aan het eind van 2024 en in de eerste helft van 2025 halen we informatie op bij ondernemers en ondernemersverenigingen.

Collectief meedenken
Via een collectief is het makkelijker mee te denken over wat belangrijk is voor jouw bedrijf. Heb je suggesties maar is er op jouw bedrijventerrein nog geen ondernemerscollectief? Neem dan contact op via economie@nijkerk.eu. Wij ondersteunen ondernemers om zich te verenigen.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 04-06-2024